Konkretna pomoc dla uczniów z dysgrafią, dysortografią i dysleksją w wieku 13–18 lat
25/11/2024Uczeń, któremu trudno opanować ortografię, pisze nieczytelnie lub ma trudności w czytaniu ze zrozumieniem, powoli traci pewność siebie i motywację. Jak mu pomóc, bypokonał bariery, zrealizował wymagania podstawy programowej, a na koniec szkołyzdał egzamin ósmoklasisty lub maturę i to z wysokim wynikiem? Seria Ortograffiti dla uczniów 13–18 zawiera zadania dostosowane do specjalnych potrzeb młodzieży z dysleksją, dysgrafią i dysortografią. To skuteczna alternatywa dla standardowych podręczników.
Metoda Ortograffiti – seria dla młodzieży 13–18 lat
Dysleksja, dysortografia i dysgrafia to wyzwania, które wymagają odpowiedniego wsparcia dydaktycznego. Polskie Towarzystwo Dysleksji rekomenduje Metodę Ortograffiti do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zalecana jest ona także przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do indywidualizacji pracy z uczniami. Codzienny, 15-minutowy trening z zeszytami Ortograffiti, prowadzony systematycznie, pozwala na szybkie i zauważalne postępy, a także wspiera zarówno rozwój ucznia, jak i realizację celów edukacyjnych.
Specjalne podejście w przygotowaniu do egzaminów
Uczniowie z dysleksją i dyskalkulią, ze względu na charakter trudności, wymagają specjalnego podejścia w przygotowaniu do egzaminów. O wiele skuteczniejsza jest praca z materiałami uwzględniającymi ich potrzeby i ograniczenia niż z materiałami standardowymi, kierowanymi do uczniów, którzy nie przejawiają powyższych trudności.
Dzięki serii Ortograffiti dla młodzieży 13–18 lat mogą Państwo wspierać u ósmoklasistów oraz maturzystów przygotowujących się do egzaminu takie umiejętności, jak:
- czytanie ze zrozumieniem,
- kształtne pismo – staranne i czytelne – szczególnie istotne przy pisaniu wypracowania,
- stosowanie zasad ortografii.
Metoda Ortograffiti – wsparcie w codziennej nauce i w przygotowaniu do egzaminów
Do pracy z uczniem z dysortografią
Dysleksja w starszym wieku szkolnym objawia się głównie w postaci licznych błędów ortograficznych (dysortografia). Poniżej prezentujemy zeszyty ćwiczeń Ortograffiti – cztery części wspierające ćwiczenie pisowni różnych trudności ortograficznych. Te ćwiczenia pomagają w nauce i utrwalaniu znajomości zasad ortograficznych w praktyce.
Do pracy z uczniem z dysgrafią
Nieczytelne pismo (dysgrafia) to problem bardziej powszechny wśród chłopców niż dziewcząt. Często występuje on wraz z dysleksją czy dysortografią.
Prezentowane ćwiczenia grafomotoryczne stanowią pomoc w kształtnym pisaniu i usprawnieniu funkcji percepcyjno-motorycznch: wzrokowych, kinestetyczno-ruchowych, orientacji w kierunkach i koncentracji uwagi.
Sprawdzone wsparcie w przygotowaniach do egzaminu ósmoklasisty i matury
Trudności z czytaniem ze zrozumieniem – czyli jedną z kluczowych umiejętności na maturze – to częsty problem uczniów z dysleksją. Poniższe ćwiczenia z czytania ze zrozumieniem obejmują dwa zeszyty rozwijające tę umiejętność, kształcące rozumienie czytanego tekstu oraz doskonalące funkcje słuchowo-językowe.
| ||
|
Nie pozwólmy, aby trudności uczniów przysłoniły ich potencjał. Dzięki odpowiednio dobranym narzędziom dydaktycznym możemy wspólnie pomóc uczniom uwierzyć w siebie, pokonać bariery i osiągnąć pożądane efekty – zarówno na egzaminach, jak i w ich codziennej edukacji.