Na etapie klas IV–VI wciąż rozwija się poziom graficzny pisma uczniów. Wystarczy kwadrans dziennie, aby znacząco poprawić, a następnie wyćwiczyć kształtne i estetyczne pismo. W tym celu warto zastosować nowy krój pisma – inny niż ten, którego dzieci uczyły się na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Sprawdzone zadania znajdą Państwo w serii Ortograffiti „Od dysgrafii do kaligrafii”. To ćwiczenia na materiale literowym, które są zróżnicowane pod względem stopnia trudności.

 
Rozwój czytelnego i estetycznego pisma oraz poprawa tempa pisania

Dodatkowej stymulacji w klasach IV–VI wymagają szczególnie dzieci ze stwierdzoną dysgrafią. Jednak w obecnych czasach, gdy technologia króluje nad pismem ręcznym, ćwiczenia z kształtnego pisania przydadzą się wszystkim uczniom. Jak podkreślają specjaliści, może: (…) też służyć uczniom młodszym i starszym, których poziom rozwoju i funkcjonowania w szkole odpowiada ich możliwościom (źródło: „Praca z uczniem z dysgrafią w klasach IV–VI. Trener Metody Ortograffiti”).Regularne ćwiczenia z serii Ortograffiti „Od dysgrafii do kaligrafii” wpływają na poprawę czytelności i estetyki pisma oraz tempa pisania.
 

Co w środku?

  • 14 bloków tematycznych w każdym zeszycie ćwiczeń,
  • prace domowe na końcu każdego z zeszytów – uczeń utrwala nowo poznane treści,
  • rady Kaligrafusa dla ucznia, który trenuje kształtne pisanie.

 
Co jest rozwijane w czasie ćwiczeń?

  • funkcje wzrokowe,
  • koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa,
  • orientacja w schemacie ciała i przestrzeni,
  • koncentracja uwagi.

  
Kliknij okładkę i zajrzyj do środka

 
 
Efekty pracy z ćwiczeniami z serii „Od dysgrafii do kaligrafii”
  • wzmocnienie koncentracji,
  • poprawa w zakresie spostrzegawczości wzrokowej,
  • poprawa sprawności ruchowej rąk (manualnej),
  • wzrost poziomu umiejętności grafomotorycznych,
  • utrwalenie właściwej postawy ciała przy pisaniu,
  • wypracowanie poprawnych nawyków ruchowych dłoni, aby zapewniać lepszą jakość ruchów nadgarstka, dłoni i palców podczas rysowania i pisania,
  • utrwalenie właściwego chwytu narzędzia do pisania (jeśli uczeń zaakceptuje propozycję zmiany),
  • utrwalenie właściwego kierunku kreślenia liter,
  • poprawa czytelności i estetyki pisma oraz szybsze tempo pisania,
  • sprawienie, by pisanie stało się mniej uciążliwe i męczące fizycznie.

 
Nowy krój liter dla klas IV–VI

W serii Ortograffiti „Od dysgrafii do kaligrafii”, przeznaczonej dla uczniów klas IV–VI, zastosowano krój liter z publikacji Jane Taylor Handwritting: „A teacher’s Guide” (David Fulton Publishers, 2001). To pismo wyróżnia się m.in. prostotą. Zostało ono dopasowane naturalnie do stosowanych przez uczniów klas III i IV praktyk i strategii pisania.
 

Praktyki i strategie pisania zaobserwowane u uczniów, m.in.:

  • uczniowie rezygnują z łączeń sztucznych i łączeń po śladzie (zwłaszcza uczniowie leworęczni);
  • tradycyjny sposób pisania sprawia im trudności w utrzymaniu kierunku i czytelności pisma – piszą wolniej;
  • uczniowie mają problemy z zapamiętaniem kierunku liter w połączeniach (np. la, bo);
  • litery owalne są niedomknięte.

 

Przykład pisma zastosowanego w serii „Od dysgrafii do kaligrafii”

 
 
Specjaliści radzą, aby na samym początku pracy nad rozwojem graficznym pisma ustalić z uczniami zasadę, w myśl której codziennie poświęcą oni przynajmniej 20 minut na trening kształtnego pisma. W przypadku uczniów z dysgrafią czas warto jednak ustalić indywidualnie – warto zwrócić uwagę na możliwości psychofizyczne ucznia (zmęczenie ręki piszącej).

Obie części publikacji można nabyć również jako zestaw.

SPRAWDŹ

Więcej przydatnych wskazówek znajdą Państwo w kursie „Praca z uczniem z dysgrafią w klasach IV–VI. Trener Metody Ortograffiti”.