social media ikonki mlodziez
Dlaczego tak ważne jest zapanowanie nad nowymi technologiami i znormalizowanie sposobów korzystania z nich? Co zrobić, aby świadomie i bezpiecznie korzystać z mediów społecznościowych? Wsparcia w tym potrzebują nie tylko dzieci i młodzież, lecz także dorośli. Ważny głos w tej sprawie zabrała Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS). Zachęcamy rodziców, opiekunów oraz nauczycieli do obejrzenia filmu „Dopamina”.

 

To nie jest film o tym, że internet jest zły. Chodzi o to, żebyśmy to my kontrolowali technologię, a nie technologia nas – fragment wypowiedzi narratora w filmie.

Jesienią Fundacja planuje udostępnić szkołom niezbędne materiały dydaktyczne. Dzięki nim będzie możliwe poprowadzenie lekcji na temat odpowiedniego, świadomego i konstruktywnego korzystania z sieci.

Film „Dopamina” jest dostępny na kanale FDDS TUTAJ.

Konsekwencje nadużywania technologii – jak rozpoznać problem?

Nastolatki spędzają średnio 5–6 godzin dziennie w sieci. Kimberly Young określiła liczne sygnały, które wskazują na to, że ktoś jest uzależniony od internetu.

Uzależnienie od technologii – sygnały alarmujące:

  • nieustanne myśli o wcześniejszych aktywnościach online,
  • wzmożona chęć rozpoczęcia ponownych aktywności w sieci,
  • wydłużenie czasu spędzanego w internecie,
  • coraz większa przyjemność związana z używaniem technologii,
  • nieudane próby kontrolowania, ograniczenia lub zaprzestania korzystania z sieci,
  • poczucie niepokoju, napięcia, nastrój depresyjny, rozdrażnienie przy próbach ograniczenia dostępu do internetu,
  • przekraczanie planowanego czasu spędzanego w sieci,
  • pogorszenie relacji z bliskimi,
  • pogorszenie wyników innych działań,
  • próby ukrywania nadużywania internetu,
  • internet jako ucieczka od nieprzyjemności.

 
Autorka tych sygnałów ostrzegawczych podkreśla, że o uzależnieniu od internetu świadczy wystąpienie już tylko pięciu z powyższych sytuacji. O tym, jak rozpocząć rozmowę o problemie z osobą uzależnioną, mogą Państwo przeczytać na stronie https://fdds.pl/dopamina.html.

Debata „Jak wspierać młodzież w korzystaniu z mediów społecznościowych?” 

Media społecznościowe odgrywają w życiu młodych ludzi istotną rolę. Zapewniają dostęp do informacji, rozrywki i pozornie ułatwiają relacje społeczne. Są także medium, za pomocą którego młodzież może wyrażać siebie i być aktywna społecznie. Ale niosą za sobą także zagrożenia uzależniania. Dlatego ważne jest wsparcie i udział dorosłych w korzystaniu z technologii przez dzieci.

O sposobach wsparcia w szukaniu alternatyw dla mediów społecznościowych, a także o wykorzystywanych przez aplikacje społecznościowe mechanizmach mózgu do przyciągania i utrzymywania uwagi oraz o tym, jak się przed tym chronić, rozmawiali uczestnicy debaty „Jak wspierać młodzież w korzystaniu z mediów społecznościowych”. TUTAJ znajdą Państwo nagranie z debaty.

Dorosły w pętli dopaminowej

Kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę koncentruje się przede wszystkim na problemie dzieci i nastolatków. Może być jednak inspiracją dla dorosłych do krytycznej oceny własnego sposobu korzystania z sieci. Ile godzin dziennie spędzają Państwo na przeglądaniu internetu? Jak to wpływa na relacje międzyludzkie?

Jedną z najważniejszych spraw do przepracowania we współczesnym świecie jest właśnie uważne i wyważone używanie wszelkich nowinek.

Balans między realnym a wirtualnym światem  

Internet nie zniknie, musimy nauczyć się znajdować balans między naszym prawdziwym życiem a social mediami – powiedziała jedna z bohaterek filmu podczas Digital Youth Forum.

Warto posłuchać tego głosu, bo jest on ważny w kontekście alarmujących wypowiedzi specjalistów – umysł nie może być stale wystawiony na bodźce i stymulowany. A tak właśnie dzieje się, gdy przebywamy w sieci.  W złapaniu odpowiedniego dystansu i utrzymaniu balansu może pomóc coraz częściej stosowany detoks cyfrowy. Jak go przeprowadzić? Przeczytają o tym Państwo więcej w artykule Tu i teraz – sposoby na świadomy i efektywny odpoczynek.

Może jednak stać się tak, że proste rozwiązania nie wystarczą, bo powodem nadużywania sieci są poważne problemy dziecka: niska samoocena, stres, konflikty z bliskimi. Stosowana pomoc to wówczas długotrwały proces wymagający specjalistycznego wsparcia. Może je zapewnić psycholog szkolny albo lokalna poradnia do spraw uzależnień. 

Istnieją także specjalne bezpłatne infolinie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Nauczyciele i rodzice mogą zadzwonić pod numer 800 100 100, a dzieci – pod numer 116 111.

 

Źródła:

  1. Jak wspierać młodzież w świadomym korzystaniu z mediów społecznościowych?, https://fdds.pl/dopamina.html (dostęp: 23.06.2023 r.).
  2. Żebyśmy to my kontrolowali technologię, a nie technologia nas,https://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/projekty-edukacyjne/6273-zebysmy-to-my-kontrolowali-technologie-a-nie-technologia-nas (dostęp: 23.06.2023 r.).
  3. Film „Dopamina”, https://www.youtube.com/watch?v=Am71yBIS_ZQ (dostęp: 23.06.2023 r.).
  4. Tu i teraz – sposoby na świadomy i efektywny odpoczynek, https://operon.pl/Aktualnosci/Po-szkole/Tu-i-teraz-sposoby-na-swiadomy-i-efektywny-odpoczynek (dostęp: 23.06.2023 r.).