Pytanie fundamentalne
16/05/2022Ciekawość poznawcza jest wielkim sprzymierzeńcem każdego nauczyciela. Rozbudzenie jej w uczniach daje zupełnie nowe możliwości edukacyjne. Pozostaje tylko znaleźć najlepszą metodę, aby działać w tym nurcie.
Szczere zainteresowanie
Wydaje się zadaniem niemożliwym do zrealizowania, aby zainteresować jednakowo każdego ucznia każdym przedmiotem nauczanym w szkole. Osobiste predyspozycje i preferencje, a także uzdolnienia będą przeważały nad nawet najbardziej kuszącymi zachętami. Porzucając marzenia o utopijnej szkole, w której wszystkie lekcje są jednakowo lubiane, warto zastanowić się, czy jednak nie da zbliżyć się nieco do tego modelu.
Ostatnie lata, w tym szczególnie okres edukacji zdalnej, pokazały bardzo wyraźnie, gdzie występują słabe punkty polskiej szkoły. Wielu nauczycieli i edukatorów, wyciągając wnioski z własnych doświadczeń i raportów opracowanych przez zespoły naukowców, zaczęło patrzeć na swój warsztat pracy świeżym okiem. Popularność, jaką zdobywają w sieci kreatywni nauczyciele i nauczycielki, daje obraz tego, jak bardzo wyraźna jest wewnętrzna potrzeba zmian. Nie mając w sobie zgody na trwanie w modelu szkoły, który po prostu już się nie sprawdza, wielu nauczycieli i specjalistów sięga po dotychczas nieznane lub niestosowane metody oraz narzędzia. Dzięki temu pedagodzy mają poczucie skuteczności w budowaniu w uczniach kompetencji, które będą ważne dla młodych ludzi w przyszłości.
Warunkiem dla takich działań jest szczere zainteresowanie młodzieży wejściem w aktywny i wypływający z osobistych potrzeb proces edukacyjny. Spełnienie tego warunku wymaga nowego spojrzenia na szkołę.
Krok wstecz
Wbrew powszechnemu trendowi patrzenia wyłącznie do przodu i wyprzedzania myślami bieżącej sytuacji, szukając dobrych rozwiązań do pracy z uczniami, warto wykonać symboliczny krok do tyłu.
Dzieci od około trzeciego roku życia aż do wstąpienia do szkoły w wieku lat siedmiu mają tendencję do niezwykle uważnego eksplorowania świata. Tym empiriom towarzyszy zwykle bardzo ważne pytanie: Dlaczego?. Pytanie to staje się nieraz źródłem udręki wielu młodych rodziców. Jest jednak najlepszym wskaźnikiem aktywnie rozbudzonej ciekawości do tego, aby zbadać, poznać, posmakować wszystko, co dziecko otacza. Wsłuchując się w głosy doświadczonych edukatorek i edukatorów, łatwo zauważyć, że bardzo często wracają oni do tego pytania i prowokują uczniów do wznowienia w sobie postawy zaciekawionego i badającego otoczenie dziecka.
Receptą na pełen sukces w klasie będzie dodanie do pytań odrobiny doświadczeń praktycznych. To pozwoli sprawić, by uczniowie realnie odczuwali sens przyswajania konkretnych treści. Zaglądając na stronę Uniwersytet Dzieci, można poszukać inspiracji do działań zgodnych z tym trendem. Swoje doświadczenia w pracy metodą pytań i doświadczeń opisuje dla portalu EduNews Edyta Karwowska, znana w sieci nauczycielka, autorka programów i superbelferka. Zachęcamy do inspirowania się dobrymi praktykami.
Zachęcamy Państwa również do uczestnictwa w niezwykłym spotkaniu z profesorem Jackiem Pyżalskim, które odbędzie się już w najbliższy czwartek 19 maja o godz. 18.00, więcej informacji znajdą Państwo TUTAJ.
Źródło:
- Edyta Karwowska, A dlaczego?, Edunews, https://edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/5835-a-dlaczego (dostęp: 11.05.2022).