uczen z adhd w klasie
Ustalenie jasnych zasad, ruch pod kontrolą, wyeliminowanie nadmiaru bodźców, dostosowanie metod oraz akceptacja ucznia – to najważniejsze sprawy, o które powinien zadbać nauczyciel ucznia z ADHD. Wprowadzenie takich działań może korzystnie wpłynąć na całą klasę.

 

Uczeń z ADHD

Uczeń z ADHD nie jest po prostu niegrzeczny. Nie działa celowo, jego zachowanie jest uzależnione od specyficznego dla niego działania umysłu oraz od czynników zewnętrznych, które mogą niwelować lub wzmagać objawy zaburzenia. Funkcjonowanie ucznia w różnych obszarach życia jest utrudnione. Pisaliśmy o tym w artykule z cyklu Zrozum swojego ucznia w tekście pt.: ADHD – czym właściwie jest?

Jakie zmiany warto wprowadzić?

Skoro na zachowanie osoby z ADHD mogą wpływać czynniki zewnętrzne, warto zadbać o to, aby wywierały one na niego pozytywny wpływ. Izabela Banaszczyk – autorka kursu internetowego Operonu Dziecko z ADHD w klasie. Niezbędnik nauczyciela – wymienia kilka kroków, które warto podjąć, aby dopasować metody i otoczenie do potrzeb ucznia z zaburzeniem. Są to:

  • akceptacja – poznanie typu ADHD, brak stereotypowego myślenia, zrozumienie problemu.
  • dostosowanie otoczenia, np.:

– aby sprzyjało koncentracji – wyeliminowanie z otoczenia nadmiaru bodźców;

– aby nie było niebezpieczne – uczeń z ADHD  jest nadzwyczaj kreatywny, z tego powodu lepiej zabezpieczyć potencjalnie niebezpieczne miejsca w klasie;

– aby dawało przestrzeń do „ruchu pod kontrolą” – dla ucznia z nadpobudliwością ruchową siedzenie 45 minut w ławce to czynność powodująca dyskomfort, wręcz niemożliwa do wykonania. Dobrym pomysłem jest wyznaczenie strefy ruchu, w której uczeń może swobodnie się poruszać – nie przeszkadzając innym uczniom w klasie.

  • dostosowanie metod, np.:

– opanowanie chaosu – jasno określone reguły i zasady pracy, polecenia podawane niespiesznie i sformułowane w prosty sposób. Ważna jest konsekwencja w stosowaniu tych zasad.

– przeplatanie zadań – wymagających skupienia w ciszy z dynamicznymi,

– wybieranie najskuteczniejszych metod, które będą atrakcyjne dla wszystkich uczniów w klasie: praca w grupach, burza mózgów, eksperyment, quizy, prezentacje, projekty itp.

– pozytywne wzmocnienie – nagradzanie uczniów konstruktywną pochwałą za wykonane zadanie.

Wprowadzenie wymienionych zmian pomoże w funkcjonowaniu ucznia z ADHD. Przejrzyste zasady oraz atrakcyjne metody edukacyjne będą miały także pozytywny wpływ na wszystkich uczniów w klasie.

 
Polecamy także pozycje do dalszej lektury:

– Lynda Mullaly Hunt, Ryba na drzewie

– Magdalena Hinz, Uwaga. Koncentruję się. (autorka napisała zestawy ćwiczeń dla wszystkich etapów edukacyjnych)
 

Źródło: Tekst powstał na podstawie kursu Operonu autorstwa Izabeli Banaszczyk, Dziecko z ADHD w klasie. Niezbędnik nauczyciela.
 

Jeśli chcieliby Państwo wziąć udział w kursie internetowym Operonu albo zostać autorem jednego z nich – nic prostszego! Wszystkie niezbędne informacje znajdą Państwo na naszej stronie.