Edukacja filozoficzna w szkole średniej wyposaża uczniów w niezbędne umiejętności życiowe, takie jak argumentacja, analiza i refleksja nad własnymi przekonaniami. Poprzez dyskusję i analizę filozoficznych teorii młodzież uczy się formułować swoje myśli w sposób przemyślany i uzasadniony, co stanowi cenne przygotowanie do przyszłych wyzwań zawodowych i osobistych. Badania pokazują także, że osoby, które uczestniczą w zajęciach filozoficznych, często wykazują lepsze zdolności rozumowania i oceny krytycznej. Jak zatem wspierać nauczanie filozofii w liceum i technikum?

 

Przemek Staroń tak mówił o filozofii przy okazji webinaru „Jak żyć dobrze, aby potem niczego nie żałować?” , który prowadził pod skrzydłem Operonu: filozofia to wyjątkowe zajęcia – tutaj nie wiedza teoretyczna jest najważniejsza, a przemyślenia i refleksje uczniów, którzy reagują na przedstawiane im treści. To dobre miejsce na wyrażanie siebie i budowanie swojego światopoglądu.

W dobie globalizacji i szybkich zmian społeczno-ekonomicznych, nauczanie filozofii w szkole średniej przygotowuje uczniów do przyszłego życia, ucząc ich adaptacji i elastycznego myślenia. Dyskusje na tematy filozoficzne rozwijają umiejętność widzenia różnych aspektów problemów i znajdowania twórczych rozwiązań, co jest niezwykle cenne w przyszłej karierze oraz w życiu codziennym.

filozofia

Solidna podstawa budowania koncepcji lekcji z filozofii 

Jak więc uczyć filozofii, by udostępnić uczniom przestrzeń do przemyśleń i refleksji, ale także w pełni zrealizować wytyczne podstawy programowej? Co zrobić, aby ułatwić sobie pracę i jednocześnie prowadzić jeszcze lepsze zajęcia z filozofii? Proponujemy kompleksowe rozwiązania na lekcje: podręcznik zintegrowany z wieloma innymi materiałami dodatkowymi: prezentacjami, scenariuszami, filmami, webinarami i kursami.

W podręczniku znajdują się wszystkie najważniejsze treści pozwalające uczniom zrozumieć i dostrzec aktualność rozważań klasycznych filozofów. Młodzież bez problemu odnajdzie powiązania między zagadnieniami a współczesnymi problemami i dylematami.

Nauczyciel otrzymuje gotowe pomysły na m.in.:

  • eksperymenty myślowe i zagadki logiczne,
  • interdyscyplinarne odniesienia i ukazywanie różnych kontekstów,
  • ćwiczenia zachęcające do pracy w grupie i obrony własnego stanowiska przez ucznia.

 
Po co uczniowi podręcznik papierowy?

  • Ułatwia organizację pracy własnej.
  • Dostarcza wszystkich niezbędnych, wspierających naukę treści.
  • Książka na ławce może wpłynąć na poważniejsze podejście ucznia do przedmiotu – nie jest to tylko luźna godzina spędzona na rozmowach, ale konkretna wiedza.
  • Uczeń może w każdej chwili wrócić do interesujących go informacji.

 
Nowatorskie uzupełnienie klasycznych treści podręcznikowych 

Specjalnie do podręcznika z filozofii zostały przygotowane i dopasowane prezentacje multimedialne oraz scenariusze. To nie tylko sprawdzone pomysły na lekcje, lecz także nowatorskie uzupełnienie klasycznych treści z książki. To szansa dla Państwa na zrealizowanie zajęć z filozofii w pełni.

Materiały multimedialne dopasowane do podręcznika do filozofii to:

  • prezentacje multimedialne – komplety materiałów dodatkowych w formie cyfrowej: wstępy do lekcji, filmy, animacje, plansze, schematy i zadania,
  • scenariusze do tematów z podręcznika – sprawdzone pomysły na aktywizowanie współczesnego pokolenia uczniów; scenariusze przygotowano do wyłącznej dyspozycji nauczyciela.

 
Karty pracy i maturalne karty pracy – nieszablonowe materiały edukacyjne

Doskonałym uzupełnieniem podręcznikówkarty pracy (zakres podstawowy)oraz maturalne karty pracy (zakres rozszerzony). Materiały te wspierają uczniów w samodzielnej, aktywnej pracy. Zadania pobudzają kreatywne myślenie oraz zachęcają uczniów do aktywnego uczestnictwa w procesie edukacyjnym. Poza tym każda karta pracy może być oddzielnie wykorzystana, co ułatwia organizację lekcji i ocenianie.

Karty pracy zostały przygotowane specjalnie dla uczniów, którzy:

  • zdają maturę z innych przedmiotów – karty pracy (zakres podstawowy);
  • zdają maturę z filozofii – maturalne karty pracy (zakres rozszerzony).

 
Webinary i kursy Przemka Staronia  

Nasz mobilny nauczyciel etyki/filozofii – Przemek Staroń – podzielił się swoją wiedzą i doświadczeniem. Jego wskazówki, sprawdzone metody i skuteczne narzędzia przydatne na lekcjach filozofii znajdą Państwo w udostępnionych przez Operon licznych kursach i nagraniach webinarów.

Tematyka dostępnych nagrań webinarów i kursów, które są dopasowane do podręcznika:

  • Istnienie i natura absolutu: teizm, ateizm, deizm, panteizm, agnostycyzm i inne
  • Jak hodować tylko dobrego wilka, czyli nie poddać się złu. O ludzkich dylematach etycznych
  • Ach, te wartości! Rozważania na temat naszych postaw i wyborów
  • Jak żyć dobrze, aby potem niczego nie żałować?

 
Warto uczyć się od najlepszych – wziąć udział w kursach i odtworzyć retransmisję webinarów.  

Lekcje, na które wraca się z chęcią

Idealny nauczyciel filozofii potrafi m.in.: wspierać uczniów w zrozumieniu i akceptowaniu różnych stanowisk i sposobów myślenia, w ciekawy i prosty sposób tłumaczy trudne pojęcia, zna najskuteczniejsze metody i narzędzia, które angażują i aktywizują uczniów na lekcjach.

Zastosowanie rozwiązań Operonu umożliwi Państwu prowadzenie zajęć w sposób, który angażuje uczniów i sprawia, że z niecierpliwością czekają oni na kolejne spotkania. Zachęcamy do korzystania z naszych zasobów, które nie tylko ułatwiają nauczanie, lecz także wzbogacają proces edukacyjny, czyniąc go bardziej dostosowanym do potrzeb i oczekiwań młodego pokolenia. Ta nowoczesna metodologia to klucz do skutecznej edukacji, która pozostawia uczniów z uśmiechem na twarzy i prawdziwą pasją do dalszego odkrywania filozofii.

SPRAWDŹ