Dlaczego ludzie postępują źle? Lekcja filozofii – przestrzeń do zadawania pytań i rozmyślań
03/06/2024Edukacja filozoficzna w szkole średniej wyposaża uczniów w niezbędne umiejętności życiowe, takie jak argumentacja, analiza i refleksja nad własnymi przekonaniami. Poprzez dyskusję i analizę filozoficznych teorii młodzież uczy się formułować swoje myśli w sposób przemyślany i uzasadniony, co stanowi cenne przygotowanie do przyszłych wyzwań zawodowych i osobistych. Badania pokazują także, że osoby, które uczestniczą w zajęciach filozoficznych, często wykazują lepsze zdolności rozumowania i oceny krytycznej. Jak zatem wspierać nauczanie filozofii w liceum i technikum?
Przemek Staroń tak mówił o filozofii przy okazji webinaru „Jak żyć dobrze, aby potem niczego nie żałować?” , który prowadził pod skrzydłem Operonu: filozofia to wyjątkowe zajęcia – tutaj nie wiedza teoretyczna jest najważniejsza, a przemyślenia i refleksje uczniów, którzy reagują na przedstawiane im treści. To dobre miejsce na wyrażanie siebie i budowanie swojego światopoglądu.
W dobie globalizacji i szybkich zmian społeczno-ekonomicznych, nauczanie filozofii w szkole średniej przygotowuje uczniów do przyszłego życia, ucząc ich adaptacji i elastycznego myślenia. Dyskusje na tematy filozoficzne rozwijają umiejętność widzenia różnych aspektów problemów i znajdowania twórczych rozwiązań, co jest niezwykle cenne w przyszłej karierze oraz w życiu codziennym.
Solidna podstawa budowania koncepcji lekcji z filozofii
Jak więc uczyć filozofii, by udostępnić uczniom przestrzeń do przemyśleń i refleksji, ale także w pełni zrealizować wytyczne podstawy programowej? Co zrobić, aby ułatwić sobie pracę i jednocześnie prowadzić jeszcze lepsze zajęcia z filozofii? Proponujemy kompleksowe rozwiązania na lekcje: podręcznik zintegrowany z wieloma innymi materiałami dodatkowymi: prezentacjami, scenariuszami, filmami, webinarami i kursami.
W podręczniku znajdują się wszystkie najważniejsze treści pozwalające uczniom zrozumieć i dostrzec aktualność rozważań klasycznych filozofów. Młodzież bez problemu odnajdzie powiązania między zagadnieniami a współczesnymi problemami i dylematami.
Nauczyciel otrzymuje gotowe pomysły na m.in.:
- eksperymenty myślowe i zagadki logiczne,
- interdyscyplinarne odniesienia i ukazywanie różnych kontekstów,
- ćwiczenia zachęcające do pracy w grupie i obrony własnego stanowiska przez ucznia.
Po co uczniowi podręcznik papierowy?
- Ułatwia organizację pracy własnej.
- Dostarcza wszystkich niezbędnych, wspierających naukę treści.
- Książka na ławce może wpłynąć na poważniejsze podejście ucznia do przedmiotu – nie jest to tylko luźna godzina spędzona na rozmowach, ale konkretna wiedza.
- Uczeń może w każdej chwili wrócić do interesujących go informacji.
Nowatorskie uzupełnienie klasycznych treści podręcznikowych
Specjalnie do podręcznika z filozofii zostały przygotowane i dopasowane prezentacje multimedialne oraz scenariusze. To nie tylko sprawdzone pomysły na lekcje, lecz także nowatorskie uzupełnienie klasycznych treści z książki. To szansa dla Państwa na zrealizowanie zajęć z filozofii w pełni.
Materiały multimedialne dopasowane do podręcznika do filozofii to:
- prezentacje multimedialne – komplety materiałów dodatkowych w formie cyfrowej: wstępy do lekcji, filmy, animacje, plansze, schematy i zadania,
- scenariusze do tematów z podręcznika – sprawdzone pomysły na aktywizowanie współczesnego pokolenia uczniów; scenariusze przygotowano do wyłącznej dyspozycji nauczyciela.
Karty pracy i maturalne karty pracy – nieszablonowe materiały edukacyjne
Doskonałym uzupełnieniem podręczników są karty pracy (zakres podstawowy)oraz maturalne karty pracy (zakres rozszerzony). Materiały te wspierają uczniów w samodzielnej, aktywnej pracy. Zadania pobudzają kreatywne myślenie oraz zachęcają uczniów do aktywnego uczestnictwa w procesie edukacyjnym. Poza tym każda karta pracy może być oddzielnie wykorzystana, co ułatwia organizację lekcji i ocenianie.
Karty pracy zostały przygotowane specjalnie dla uczniów, którzy:
- zdają maturę z innych przedmiotów – karty pracy (zakres podstawowy);
- zdają maturę z filozofii – maturalne karty pracy (zakres rozszerzony).
Webinary i kursy Przemka Staronia
Nasz mobilny nauczyciel etyki/filozofii – Przemek Staroń – podzielił się swoją wiedzą i doświadczeniem. Jego wskazówki, sprawdzone metody i skuteczne narzędzia przydatne na lekcjach filozofii znajdą Państwo w udostępnionych przez Operon licznych kursach i nagraniach webinarów.
Tematyka dostępnych nagrań webinarów i kursów, które są dopasowane do podręcznika:
- Istnienie i natura absolutu: teizm, ateizm, deizm, panteizm, agnostycyzm i inne
- Jak hodować tylko dobrego wilka, czyli nie poddać się złu. O ludzkich dylematach etycznych
- Ach, te wartości! Rozważania na temat naszych postaw i wyborów
- Jak żyć dobrze, aby potem niczego nie żałować?
Warto uczyć się od najlepszych – wziąć udział w kursach i odtworzyć retransmisję webinarów.
Lekcje, na które wraca się z chęcią
Idealny nauczyciel filozofii potrafi m.in.: wspierać uczniów w zrozumieniu i akceptowaniu różnych stanowisk i sposobów myślenia, w ciekawy i prosty sposób tłumaczy trudne pojęcia, zna najskuteczniejsze metody i narzędzia, które angażują i aktywizują uczniów na lekcjach.
Zastosowanie rozwiązań Operonu umożliwi Państwu prowadzenie zajęć w sposób, który angażuje uczniów i sprawia, że z niecierpliwością czekają oni na kolejne spotkania. Zachęcamy do korzystania z naszych zasobów, które nie tylko ułatwiają nauczanie, lecz także wzbogacają proces edukacyjny, czyniąc go bardziej dostosowanym do potrzeb i oczekiwań młodego pokolenia. Ta nowoczesna metodologia to klucz do skutecznej edukacji, która pozostawia uczniów z uśmiechem na twarzy i prawdziwą pasją do dalszego odkrywania filozofii.