Ambicje młodych
07/01/2013Młodzi Polacy coraz ambitniejsi – z wyraźnym podziałem na płcie…
Aspiracje młodych Polaków znacząco wzrosły w ostatnich latach. Jeszcze 10 lat temu co trzeci polski 15-latek chciał iść na studia. Według ostatnich badań takie plany ma już 41 proc. nastolatków, a aż 14 proc. zamierza zdobyć tytuł doktora. Nadal częściej takie aspiracje mają dziewczynki niż chłopcy.
Wyniki ankiety na temat aspiracji młodzieży przedstawiono niedawno na konferencji organizowanej przez MEN. Badania przeprowadzono między 2003 a 2009 rokiem w formie dodatkowego arkusza zamieszczonego przy badaniu PISA. Analizy odpowiedzi jednoznacznie wskazują, że aspiracje badanych 15-latków do zdobycia wyższego wykształcenia mają tendencję zwyżkową. „Nasze” 41 proc. to znacząco mniej, niż w Korei Południowej , gdzie studiować chce 80 proc., ale prawie dwa razy więcej niż na Łotwie (25 proc.). Wśród młodzieży z 21 krajów ocenionych przez specjalistów z OECD, Polska uplasowała się na 14 pozycji. Za nami znalazła młodzież z Węgier, Włoch, Belgii, Słowenii czy Austrii.
Nie zaskakuje, że ambicje rodziców są jeszcze większe – 76 proc. z nich chciałoby, żeby ich córka zdobyła wyższe wykształcenie, a 63 proc. chciałoby tego także dla swojego syna.
Okazuje się, że aspiracje edukacyjne różnią się między płciami. Wśród dziewczyn wyższe wykształcenie pragnie osiągnąć 50 proc. ankietowanych, a wśród chłopców – 32%. Różnice między płciami widoczne są także w kwestii wyboru szkoły pogimnazjalnej. Kształcenie ogólne dużo częściej (48 proc.) wybierają dziewczyny niż chłopcy (26,7 proc.). Jednocześnie u obu płci coraz bardziej widać zainteresowanie technikami i szkołami zawodowymi.
Z przeprowadzonych badań jasno też wynika, że osoby, które lepiej radzą sobie z matematyczną częścią formularza PISA, częściej deklarują chęć zdobycia wyższego wykształcenia.
Z raportu wyłania się jeszcze jedna zmiana – dla co czwartego ucznia z krajów objętych badaniem, studia wyższe nie są już niezbędne i konieczne, by osiągnąć zawodową satysfakcję. Wśród oczekiwań wobec szkoły średniej na wysokich pozycjach znalazły się umiejętności, które ułatwiają funkcjonowanie na rynku pracy.