Uczyć przez blogi? Przereklamowane – powie niejeden nauczyciel. Serwisy społecznościowe angażują jednak większość uczniów, którzy każdego dnia tworzą i przekazują treści. Dlaczego zatem nie przekierować ich uwagi na naukę niezbędnych we współczesnym świecie umiejętności?

Nauczyciele prowadzący blogi wspólnie z uczniami mówią: to jest jeden z lepszych sposobów zachęcenia młodych ludzi do dzielenia się efektami własnej pracy i twórczego podejścia do tego, co robimy w szkole.

Badania agencji Think Kong pokazują, że dziś 41% ludzi przynajmniej raz w miesiącu zamieszcza własne treści (zdjęcia, filmy, wpisy, komentarze) na portalach społecznościowych lub właśnie na blogach. A tylko co 7 internauta w ogóle nie komentuje tego, co znajduje w sieci. Z kolei PBI w danych za 2010 rok podaje, że aż 60% polskich internautów zagląda na blogi.

W pracy nauczyciela blog można wykorzystać jako narzędzie do pracy w grupach (także w projektach przewidzianych jako praca domowa), do prezentowania tego, co robi na lekcjach, jako sposób dzielenia się najciekawszymi informacjami z klasy, pokazywania ciekawostek w sferze nauki i życia szkoły, komentowania szkolnej rzeczywistości czy po prostu promocji uczniowskich prac. Nauczyciel może być inspiratorem lub współtwórcą, może także prowadzić własnego bloga i wymieniać się doświadczeniami z innymi pedagogami, dzielić pomysłami lub korzystać z podpowiedzi innych.

Platformy blogerskie są powszechnie dostępne w sieci, a obsługa większości z nich jest intuicyjna (blogspot.com, wordpress.com czy blog.pl). W dodatku są bezpłatne, należy tylko uważnie zapoznać się z ich regulaminem.