Jakimi przymiotami ciała, serca i rozumu powinien się cechować nauczyciel?

Przymioty ciała: postać nieułomna, wzrok dobry, słuch czysty, wymowa dobra, wiek średni.
Przymioty serca: przywiązanie do stanu swego i do dzieci, moralność, a szczególniej łagodność.
Przymioty rozumu: roztropność, czytanie dobre, pisanie czytelne i piękne, rachunki, znajomość Filozofii naturalnej, wiadomość Literatury pedagogicznej.”

Nauczyciel ma:

„Na zimne dmuchać,
Słonecznie się uśmiechać,
W rączęta chuchać,
Ducha zagrzewać,
Oczy łezką zraszać,
Troski rozwiewać,
Szczęście rozsiewać.”

Zabronione:

„Mgliście się wyrażać,
Mrozić okiem,
Grzmieć i huczeć,
Błyskawice miotać wzrokiem,
Lodowate robić miny,
Niby żmija w trawie syczeć,
Uszy dziecku śniegiem natrzeć,
I jak morski tajfun ryczeć!”

(„Zasady pierwiastkowe pedagogiki i metodyki”, Wojciech Izydor Chojnacki, 1815 r.).