Doświadczenia szkolne wyraźnie wskazują na kłopoty uczniów z czytaniem ze zrozumieniem. Wychodząc naprzeciw wyzwaniom edukacyjnym, dwie nauczycielki języka polskiego współpracujące z Wydawnictwem Operon – pani Anna Adryjanek oraz pani Katarzyna Korolczuk – przygotowały autorski program nauki czytania ze zrozumieniem. 

Autorki wskazują na pewne niedoskonałości dotychczasowego podejścia do nauki czytania ze zrozumieniem. Podkreślają, że tradycyjne testy czytania ze zrozumieniem zawierające nawet pytania otwarte zakładają, że uczeń przeczytał tekst, przyswoił różnorodne informacje, a następnie potrafi je przedstawić. Wszystko, o co pytamy, jest ukształtowane już w umyśle ucznia i prosimy o danie wyrazu temu, co zrozumiał. W efekcie sprawdzamy tylko ten poziom rozumienia. Częsty trening wykonywania takich tekstów uczy pewnych strategii rozumowania, a właściwie nie rozumowania, lecz strategii odpowiedzi.

Autorki opracowały więc własną propozycję pracy z uczniami z uwzględnieniem trzech poziomów. Pierwszy to biegłe poruszanie się po tekście w poszukiwaniu różnorodnych informacji. Należy powodować, żeby uczeń czytał już uwrażliwiony na pewne dane w tekście, żeby czytał z większą koncentracją i wracał do pewnych fragmentów wielokrotnie. Musi w związku z tym wykonać pewne działania w obrębie samego tekstu, dokonać pewnych wzrokowych i grafomotorycznych czynności, a także operacji wymagających samodzielnego odszukiwania, segregowania, hierarchizowania  różnorodnych danych z tekstu.

Drugi poziom rozumienia to świadome przetwarzanie danych, wyciąganie wniosków, analizowanie, przekształcanie informacji na inną formę zapisu niż sam tekst, np. rysunek, tabela, wykres.

Trzeci poziom rozumienia kształtuje się najlepiej w zadaniach twórczych, w których skłaniamy ucznia do interpretowania, odczytywania intencji, widzenia sensów całościowo i tworzenia treści analogicznych, tworzenia treści w opozycji do tekstu czytanego lub treści inspirowanych tekstem.

Przygotowane do ćwiczenia czytania ze zrozumieniem karty pracy zawierają różne typy zadań, dzięki którym uczeń rozwija swoje umiejętności na wszystkich trzech poziomach. Materiały zostały przygotowane do pracy z uczniami na różnych poziomach edukacyjnych: dla gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnych. Obie wersje zostaną udostępnione nauczycielom korzystającym z podręczników Wydawnictwa Operon i będzie je można pobrać z Multiteki – portalu internetowego zawierającego obudowę dydaktyczną dla nauczycieli przygotowaną przez Wydawnictwo Operon.

ZACHĘCAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z PEŁNĄ OFERTĄ WYDAWNICZĄ DLA NAUCZYCIELI JĘZYKA POLSKIEGO