Chociaż często po zapoznaniu się z treścią lektur uczniowie doceniają wartość proponowanych książek,
to ich obowiązkowy charakter buduje trudną do przełamania barierę. Analiza dokonana w sposób wymykający się sztampowym rozwiązaniom może rozbudzać ciekawość w uczniach nawet bardzo zniechęconych do szkolnych lektur.

 

Budowanie od podstaw

Potrzeba odejścia od standardowych, podawczych metod kształcenia jest już tak silna, że staromodny wykład ex cathedra przestał mieć
w szkole rację bytu. Trudno jednak sprawić, aby powinności nauczyciela, który jest obowiązany do realizowania podstawy programowej, spotkały się z potrzebami uczniów. Młodzi ludzie, wzrastając w rzeczywistości zlokalizowanej w internetowej chmurze, stale kwestionują sens zadawanych lekcji. Stąd pojawia się potrzeba budowania w uczniach naturalnej ciekawości, którą obecnie przyćmiła technologia i kultura instant. Idąc tym tropem, można budowanie potraktować dosłownie i sięgnąć po odpowiedni materiał.

Wykorzystując do omówienia lektury klocki LEGO, można nie tylko zaskoczyć uczniów niesztampowym podejściem, ale też sprawić, że będą wykazywali się inicjatywą i świetną organizacją pracy. Przykłady dobrych praktyk z tego zakresu omawia nauczycielka języka polskiego
i blogerka Joanna Krzemińska.
 

Materiał uniwersalny

uczniowe buduja w klasie z kolockow lego

Trudno znaleźć ucznia, którego nie zaskoczy realizacja lektury „Balladyny”, gdzie analizę rozpoczyna budowanie scenografii z klocków. Co więcej, gdyby spróbować projektowego podejścia, można ten sam materiał wykorzystać na lekcji matematyki, ponieważ klocki pozwalają na zobrazowanie wielu zależności matematycznych, od ułamków zaczynając, na wykresach kończąc. W ten sposób stara prawda, że nauka przez zabawę jest najbardziej skuteczna, pozwoli pracować nie tylko kreatywnie, ale efektywnie. Co więcej, w oderwaniu od metody papier-ołówek, nauczyciel ma większą szansę na to, by zdiagnozować mocne strony zarówno całej grupy, jak i poszczególnych uczniów. Mając szerszą perspektywę, będzie mu znacznie łatwiej planować dalszą pracę i decydować, jakie elementy niestandardowego warsztatu warto wprowadzić. O tym, co się sprawdza na zajęciach i jak można urozmaicać lekcje, by inspirować uczniów do czerpania z nich pełnymi garściami, opowiada dobrze Państwu znany Przemek Staroń na kanale Wydawnictwa Operon w serwisie Youtube. Polecamy!
 
 

Źródło: https://edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/5218-lektura-w-budowie

 https://www.youtube.com/watch?v=wwitVec88Fc