Do MEN wpłynęła kolejna interpelacja poselska dotycząca godzin dostępności nauczycieli w szkole. Wiceminister Katarzyna Lubnauer odpowiada, że ministerstwo dogłębnie analizuje sprawę i zapowiada ewaluację. Zaznaczyła także, że obecnie konsultacje nie są obowiązkiem ucznia i nie muszą dotyczyć całej społeczności szkolnej. Ponadto nie są rejestrowane w dziennikach, a MEN nie zbiera w Systemie Informacji Oświatowej danych na temat ich realizacji.

 

Interpelacja poselska ws. godzin dostępności nauczycieli

nauczycielka w klasie

Poseł Marcin Józefaciuk zwrócił się do ministerstwa z interpelacją dotyczącą godzin dostępności nauczyciela w szkole. Zwrócił uwagę, że ten zapis z Karty Nauczyciela jest przeważnie niemożliwy do wykonania. Jak podkreślił: Niemożliwe staje się uzgodnienie terminu godziny dostępności dla opiekunów, aby można było zaspokoić potrzebę konsultacji.

Argumentował również, że: abytaka godzina miała sens dla uczniów, należy ją zorganizować po zakończeniu zajęć edukacyjnych w danej szkole. Jest to związane z trybem pracy i systemem zmianowym w szkołach. W związku z tym poseł skierował do ministerstwa szereg szczegółowych pytań dotyczących przepisów wprowadzonych w 2022 r. przez ówczesnego ministra edukacji.

Czy MEN zlikwiduje tzw. godziny czarnkowe?

MEN dostrzega problem z tzw. godzinami czarnkowymi. W odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister Katarzyna Lubnauer zaznaczyła, że w ostatnich miesiącach do ministerstwa wpłynęło mnóstwo głosów, które wskazują na pilną potrzebę ewaluacji dotychczasowych rozwiązań ws. tzw. godzin dostępności oraz postulaty weryfikacji efektywności ich wprowadzenia oraz wpływu na organizacje pracy nauczycieli.

Lubnauer podkreśliła, że sprawa ta jest wciąż jednym z częstych tematów poruszanych podczas spotkań kierownictwa MEN z nauczycielami i dyrektorami z całej Polski. Ministerstwo Edukacji Narodowej analizuje wszystkie te głosy – odpowiedziała wiceminister. To wyjaśnienie nie było wystarczające dla posła, który 7 lutego podkreślił, że zostało ono napisane zbyt ogólnie. Nie dostarczyło według niego konkretnych odpowiedzi na postawione w interpelacji pytania:

  • Czy została przeprowadzona ewaluacja zmiany w ustawie po jej wejściu w życie?
  • Czy została przeprowadzona przez MEN ewaluacja skuteczności konsultacji w placówkach?
  • Kto nadzoruje poprawność realizowania tego obowiązku przez nauczycieli szkoły? Jakie wnioski postawiono z nadzoru realizacji godzin do dyspozycji w latach ubiegłych?
  • Czy szkoły mają możliwość zwiększenia etatów na potrzeby zatrudnienia osoby do opieki nad grupą uczniów oczekujących na konsultacje?
  • Czy ministerstwo prowadzi statystyki wykorzystania tych godzin przez rodziców, uczniów i opiekunów?
  • Czy ministerstwo prowadzi prace nad likwidacją art. 42 ust. 2f Karty Nauczyciela?
  • Czy ministerstwo planuje prowadzić prace nad likwidacją art. 42 ust. 2f Karty Nauczyciela?
  • Czy ministerstwo prowadzi prace nad zapisem bądź planuje doprecyzować zapis art. 42 ust. 2f Karty Nauczyciela?

 
Obawy nauczycieli związane z „zagospodarowaniem” godzin dostępności

Przypominamy, że to nie pierwsza interpelacja w tej sprawie. Nauczyciele od dawna apelują o zlikwidowanie godzin dodatkowej pracy nauczyciela. W styczniu do MEN pismo skierowała posłanka Agnieszka Maria Kłopotek. Podkreśliła w nim brak wynagrodzenia za godziny dostępności. Wiceminister Henryk Kiepura odpowiedział na te uwagi w sposób, który zaniepokoił nauczycieli. Napisał o ewentualnym rozszerzeniu listy możliwych czynności i działań nauczyciela w tym czasie. Podkreślił, że wszystkie ewentualne zmiany będą wypracowane z uwzględnieniem nauczycieli, uczniów i rodziców.

Jednak jak już w 2024 r. uspakajał Związek Nauczycielstwa Polskiego – zgodnie z prawem nie ma możliwości prowadzenia w ramach godziny czarnkowych lekcji czy zajęć. ZNP podkreślił, że są to godziny przeznaczone wyłącznie na konsultacje. Szczegóły na stronie ZNP.
 

Źródła:

  1. Interpelacja nr 7268, https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=DCRKPY&view=null (dostęp: 11.02.2025 r.).
  2. Odpowiedź na interpelację nr 7268, https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=DDFK4X (dostęp: 11.02.2025 r.).
  3. Odpowiedź posła na odpowiedź MEN na interpelację nr 7268, https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=DDMDMM&view=null (dostęp: 11.02.2025 r.).
  4. MEN przygląda się tzw. godzinom czarnkowym, https://operon.pl/Aktualnosci/Edukacja-w-Polsce/MEN-przyglada-sie-tzw.-godzinom-czarnkowym (dostęp: 11.02.2025 r.).
  5. Tzw. godziny czarnkowe to nie zajęcia i lekcje, https://znp.edu.pl/tzw-godziny-czarnkowe-to-nie-zajecia-i-lekcje-komunikat-znp-5-01-2024/ (dostęp: 11.02.2025 r.).