Cyberprzemoc podczas e-lekcji
18/05/2020Poradniki Jak bezpiecznie prowadzić lekcje online oraz Bezpieczne korzystanie z platform do zdalnej edukacji oraz platforma #ZglosTo powstały, aby mogli Państwo w skuteczny sposób walczyć z atakami na prowadzone przez Państwa e-lekcje. Warto także szukać inspiracji wśród nauczycieli, którzy od dawna stosują technologię w edukacji.
Rajdy na lekcje online
Użytkownicy internetu często spotykają się z cyberprzemocą. W czasie trwania pandemii, gdy edukacja przeniosła się do sieci, z tą formą prześladowania zmaga się coraz więcej nauczycieli. Teraz patostremerzy obrali sobie za cel uniemożliwienie nauczycielom prowadzenia e-lekcji. Podszywając się pod uczniów, włamują się na zajęcia i w wulgarny sposób zakłócają ich przebieg. Udostępniają patotreści i atakują uczestników. Ich hejterskie wystąpienia uderzają zarówno w nauczycieli, jak i w uczniów. Często nagrania z takiej zakłóconej lekcji trafiają do sieci. Rajdowanie to bardzo agresywna forma przemocy internetowej. Atakujący nie tylko osiągają cel – uniemożliwienie prowadzenia lekcji online – ale dodatkowo prześladują nauczycieli. Jak mogą zatrzymać Państwo ataki i gdzie szukać pomocy?
Bezpieczne e-lekcje
Rzecznik Praw Obywatelskich oraz Ministerstwo Cyfryzacji stanowczo sprzeciwiają się działaniom patostremarów i rajdowaniu lekcji.
Dlatego podejmują kroki, aby walczyć z tym procederem.
RPO przy współpracy z ekspertami edukacyjnymi związanymi m.in. z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, portalem lekcjewsieci.pl, Związkiem Nauczycielstwa Polskiego, Fundacją Przestrzeń dla Edukacji, Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, Fundacją Centrum Cyfrowe, Uniwersytetem Warszawskim wspólnie stworzyli poradnik dla nauczycieli Jak bezpiecznie prowadzić lekcje online. Pisaliśmy o tym w artykule
Nauczyciel bezpieczny w sieci.
Ministerstwo Cyfryzacji podjęło współpracę z przedstawicielami platform społecznościowych i komunikacyjnych oraz Biura do Walki
z Cyberprzestępczością w Komendzie Głównej Policji. „Bezpieczeństwo w sieci dzieci, młodzieży i nauczycieli jest dla nas priorytetem”
– podkreśla Ministerstwo Cyfryzacji. MC stworzyło także Poradnik dla nauczycieli – bezpieczne korzystanie z platform do zdalnej edukacji. Najważniejsze rady, które znajdą Państwo w poradniku, to:
- omówienie zasad e-lekcji z uczniami – „kto i w jaki sposób może zabrać głos, kiedy można opuścić lekcję, jak można się skontaktować, jeśli podczas zajęć wystąpią problemy techniczne”,
- ustalenie loginów uczestników, tak aby wykluczyć uczestników z zewnątrz, którzy nie powinni znajdować się na lekcji,
- zastosowanie „poczekalni” – „dopiero po akceptacji przez prowadzącego uczestnicy są przenoszeni do videorozmowy”,
- udostępnianie jednorazowych linków do spotkań przypisanych do e-maili uczniów,
- operowanie funkcją wyciszenia wszystkich mikrofonów podczas spotkania,
- operowanie funkcją natychmiastowego przerwania spotkania,
- planowana przerwa podczas zajęć – „co pozwoli na przejrzenie czatu czy kamerek wszystkich uczestników spotkania”,
- wyłączenie możliwości prywatnego czatu między uczestnikami e-lekcji,
- rozmowa z uczniami o cyberprzemocy jako formie łamania prawa,
- w przypadku próby zakłócenia e-lekcji przez jednego z uczniów – poinformowanie grupy na forum o incydencie oraz rozmowa dyscyplinująca na osobności,
- rozmowa wychowawcza oraz wsparcie uczniów po incydencie.
#ZglosTo
W przypadku gdy mimo Państwa działań e-lekcja jest wciąż notorycznie zakłócana, należy zgłosić sprawę odpowiednim organom. Gdzie i jak mogą Państwo zgłaszać szkodliwe treści? W tym celu RPO wraz z Fundacją Dajmy Dzieciom Siłę uruchomili platformę #ZglosTo. Pisaliśmy
o tym w tekście Nie dla szkodliwych treści w internecie.
Szukaj inspiracji
Prowadzenie lekcji online oraz zastosowanie technologii w nauczaniu nie dla wszystkich z Państwa jest nowością. Wielu nauczycieli stosuje takie rozwiązania już od dłuższego czasu. To właśnie oni mogą być inspiracją do przełamania się i wejścia w świat cyfrowy uczniów bez lęku – po to, by w mądry sposób wykorzystać go w edukacji. Uczniowie doceniają i zauważają nauczycieli, którzy zechcieli poznać ich współczesny świat i stosują innowacje podczas lekcji, dlatego za pomocą platformy Brainly wybrali Edukatorów Roku Online. Nagrody w różnych kategoriach otrzymali nie tylko nauczyciele. Edukatorami Roku Online zostali:
- Tomasz Włoczkowski, VIII LO im. S. Wyspiańskiego w Krakowie, Edukator Roku Online: Przedmioty humanistyczne
- Paulina Rodziewicz, studentka IV roku Wydziału Lekarskiego CM UWM w Olsztynie Edukator Roku Online: Przedmioty ścisłe
- Dorota Kujawa-Weinke, SP nr 21 w Elblągu i Katarzyna Drausal, SP im. M. Kopernika w Bolszewie Edukator Roku Online: Zdrowe ciało i duch
- Kamil Gajewski, Morska Szkoła Podstawowa w Gdańsku, Edukator Roku Online: Dyrektor
- Jarosław Wardziak z SP AMS we Wrocławiu i Sylwia Teodorowska z ZSS w Namysłowie (remis), Edukator Roku Online: Rodzic
Więcej o plebiscycie przeczytają Państwo na stronie Brainly. Przewodnikiem po cyfrowym świecie uczniów, który warto wykorzystać w edukacji, może być dla Państwa także Nauczyciel Roku 2018, edukator z szansą na Nauczycielskiego Nobla oraz autor kursu Nauczanie zdalne
– wartościowe wsparcie czy konieczność – Przemysław Staroń. Na kurs mogą się Państwo zapisać w dowolnej chwili i studiować moduły
we własnym tempie.
Źródło:
Dane osobowe bezpieczne podczas zdalnego nauczania – poradnik UODO dla szkół
Zdalna edukacja: dbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w sieci