E-ocenianie – moda czy użyteczny patent?
29/06/2015Po raz pierwszy w wybranych komisjach egzaminacyjnych zadania z matematyki na egzaminie gimnazjalnym były oceniane z wykorzystaniem elektronicznego systemu oceniania. Każdy z 745 egzaminatorów miał do oceny około 600 rozwiązań jednego zadania spośród trzech zadań otwartych. Egzaminatorzy oceniali zadania w domu, w dogodnym dla siebie czasie i we własnym tempie. Zgodnie z oceną Centralnej Komisji Egzaminacyjnej sprawdzanie rozwiązań on-line przebiegało bez najmniejszych problemów.
Szef CKE zapowiedział, że w przyszłym roku e-ocenianie będzie przeprowadzane w całej Polsce dla zadań z matematyki na egzaminie gimnazjalnym. Zanim to się stanie, CKE uwzględni opinie i postulaty egzaminatorów, przewodniczących komisji i informatyków, aby udoskonalić system. Na przełomie sierpnia i września będziemy mogli przeczytać raport podsumowujący zastosowanie oceniania on-line na tegorocznym egzaminie gimnazjalnym.
Barierą dla wprowadzenia e-oceniania w szerszym zakresie, czyli w ocenianiu innych przedmiotów i egzaminów, są wymagania techniczne. Jeśli uda się wymienić przestarzały sprzęt w okręgowych komisjach egzaminacyjnych, CKE wprowadzi e-ocenianie także w przypadku sprawdzianu dla szóstoklasistów. Obecnie arkusze z tego egzaminu są trudne do oceniania dla egzaminatorów – składają się na nie zadania z polskiego i matematyki. Zgodnie z opinią CKE e-ocenianie usprawni proces sprawdzania takich arkuszy.