Miejsce do nauki, zabawy i odpoczynku powinno znaleźć się w każdej klasie. Wszystko po to, aby dziecko czuło się w szkole dobrze. Eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych pracują nad poradnikiem dla nauczycieli i dyrektorów na temat tego, jak zaaranżować przestrzeń w klasie. Co ważne, chodzi o rozwiązania, które nie będą generować dodatkowych kosztów.

Klasyczny układ ławek i krzeseł, zmieniany z dnia na dzień układ, klasa bez ławek – pomysłów pojawia się dużo. Jak zaprojektować przestrzeń do uczenia się i nauczania tak, aby była bezpieczna i funkcjonalna, a do tego po prostu przyjazna najmłodszym? Odpowiedzi na te pytania mają znaleźć się w poradniku przygotowywanym przez Zespół Wczesnej Edukacji IBE. 

Poradnik będzie wynikiem badania mającego na celu zebranie informacji na temat sal lekcyjnych dla uczniów klas I–III. Do udziału w projekcie zaproszono doświadczonych psychologów środowiskowych i rozwojowych, architekta oraz nauczycieli z różnych szkół. 

Eksperci IBE przekonują, że chodzi o wypracowanie metod na aranżację przestrzeni, które nie generują dodatkowych kosztów lub ograniczają się do niewielkich kwot.

– Ważny jest pomysł na aranżację wnętrza – mówi psycholog Ludmiła Rycielska, prowadząca badanie – a jego realizacja w dużej mierze zależy od zaangażowania nauczycieli, rodziców i samych uczniów. Często wystarczy funkcjonalne przemeblowanie sali, dodatkowe oświetlenie czy zdjęcie ze ścian zbyt licznych ozdób i tablic, aby uzyskać pożądany efekt.

Badacze zwracają też uwagę na potrzebę zaangażowania w działania samych uczniów i ich rodziców. Wspólna praca nad miejscem, w którym maluchy spędzają najwięcej czasu, pozwoli im oswoić przestrzeń i łatwiej wejść w świat edukacji.

Poradnik ma się ukazać jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.