Od nowego roku szkolnego uczniowie liceów ogólnokształcących i techników najprawdopodobniej będą uczyć się łaciny w ramach przedmiotu dodatkowego na poziomie podstawowym.

 

Przywrócenie podstaw łaciny w szkole średniej

stary lacinski napis na murze

Zeszłoroczna nowelizacja rozporządzenia w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego wprowadza możliwość wyznaczenia jednego przedmiotu dodatkowego przez dyrektora szkoły. W puli znalazły się: filozofia, plastyka, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna. Przedmiot dodatkowy będzie realizowany w ramach klasy pierwszej w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Zmiana ma wejść w życie od roku szkolnego 2020/2021. Obecnie język łaciński i kultura antyczna są nauczane w szkołach średnich jedynie na poziomie rozszerzonym. Zgodnie ze wspomnianą modyfikacją, MEN opracowało podstawę programową dla łaciny i kultury antycznej również na poziomie podstawowym, realizowaną w ramach liceum ogólnokształcącego i technikum. Z projektem podstawy mogą Państwo zapoznać się na stronie sejmu.

 
Uzasadnienie wprowadzenia łaciny na poziomie podstawowym

W uzasadnieniu projektu nowelizacji podany został cel wprowadzonych zmian. Są to:

  • wyposażenie uczniów w narzędzia do czytania prostych tekstów łacińskich pod kierunkiem nauczyciela
  • pokazanie uczniom oddziaływania języka łacińskiego oraz kultury grecko-rzymskiego antyku na języki i kulturę europejską
  • wykształcenie wśród uczniów przekonania o doniosłości i atrakcyjności zagadnień humanistycznych

 
Twórcy podstawy podkreślają rolę łaciny jako kodu elit europejskich, którego odczytanie wymaga specyficznych kompetencji. Z tego powodu zalecają nauczycielom języka łacińskiego kształcenie przede wszystkim umiejętności, a nie przekazywanie wiedzy o języku i jego strukturze gramatycznej. W myśl projektu uczniowie mają zdobyć zdolność rozpoznawania i rozumienia podstawowych form ekspresji językowej.

 
Źródło: Projekt oraz uzasadnienie projektu rozporządzenia