Profil absolwenta i absolwentki 2.0 – podstawa do przygotowania rzetelnej reformy edukacji
07/01/2025Instytut Badań Edukacyjnych zaprezentował wyniki konsultacji społecznych dokumentu opisującego kluczowe kompetencje, jakie powinien posiadać absolwent polskiej szkoły. Dokument będzie podstawą do opracowania zmian w edukacji. Jest to zatem pierwszy etap ewolucji (a nie rewolucji) w polskim systemie szkolnictwa.
Jak profil absolwenta i absolwentki zmienił się po konsultacjach
Na początku roku szkolnego 2023/2024 został przedstawiony wstępny projekt profilu absolwenta i absolwentki polskiej szkoły, który został opracowany przez Instytut Badań Edukacyjnych. Jak informuje IBE, profil powstał na podstawie polskich i zagranicznych badań naukowych.
Projekt profilu został oddany do konsultacji społecznych. Wzięło w nich udział prawie 3 tysiące osób i instytucji (m.in. Komitet Nauk Pedagogicznych). Nowa wersja profilu – 2.0. – to wynik wszystkich konsultacji.
Jak podaje Instytut Badań Edukacyjnych, zmiany dotyczą:
- ulepszenia treści – zaktualizowano wymagania kompetencyjne, żeby lepiej uwzględniały zmieniające się potrzeby rynku pracy oraz wyzwania globalne;
- większej czytelności i przejrzystości – zoptymalizowano dokument, żeby był łatwiejszy w odbiorze dla nauczyciel i uczniów;
- elastyczności – wprowadzono mechanizmy, dzięki którym to narzędzie można dostosować do indywidualnych potrzeb szkół i instytucji edukacyjnych.
- wartości w centrum profilu – wartość jako ponadczasowa podstawa dla wspierania dzieci i młodzieży we wszechstronnym rozwoju.
Nowa wersja pokazuje umiejętności uczniów w sposób holistyczny. Umożliwia bardziej świadome planowanie ścieżek edukacyjnych i zawodowych. Szczególny nacisk został położony na rozwijanie kompetencji miękkich, takich jak współpraca, krytyczne myślenie i adaptacyjność, które są kluczowe w dzisiejszym środowisku pracy – czytamy w komunikacie IBE.
Reforma edukacji oparta na konsultacjach społecznych
Podczas konferencji IBE, na której została przedstawiona poprawiona wersja profilu absolwenta i absolwentki, wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer zapowiedziała, że cała reforma edukacji będzie konsultowana społecznie.
Chcemy, żeby cała reforma edukacji była konsultowana społecznie. Żeby wynikała nie tylko z pracy MEN i IBE, ale również z doświadczeń nauczycieli, uczelni, środowisk, wszystkich, którzy uważają, że mogą mieć swój wkład w rozwój polskiej edukacji – podkreśliła wiceminister.
Kolejne etapy prac
- Na początku 2025 r. MEN powoła Radę Reformy.
- W kolejnym etapie MEN powoła tematyczne zespoły eksperckie.
- Zostanie przeprowadzona wieloetapowa recenzja merytoryczna oraz międzyprzedmiotowa, weryfikacja pod względem języka efektów uczenia się.
Jaskółki zmian to edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna od września 2025 – podkreśla wiceminister edukacji.
Źródła:
- Prezentujemy Profil Absolwenta i Absolwentki 2.0, https://ibe.edu.pl/pl/aktualnosci/2789-prezentujemy-profil-absolwenta-2-0 (dostęp: 16.12.2024 r.).
- Transmisja z konferencji "Współczesna szkoła i absolwent przyszłości: efekt konsultacji społecznych oraz dalsze kroki", https://ibe.edu.pl/pl/aktualnosci/2746-konferencja-wspolczesna-szkola-i-absolwent-przyszlosci-efekt-konsultacji-spolecznych-oraz-dalsze-kroki (dostęp: 16.12.2024 r.).
- Współczesna szkoła i absolwent przyszłości: efekty konsultacji społecznych profilu absolwenta i absolwentki, https://www.gov.pl/web/edukacja/wspolczesna-szkola-i-absolwent-przyszlosci-efekty-konsultacji-spolecznych-profilu-absolwenta-i-absolwentki (dostęp: 16.12.2024 r.).