Zapewne wielu z nas pamięta jeszcze pierwsze lekcje informatyki, które polegały na nauce bezpiecznego korzystania z komputera, pracy w Wordzie czy Excelu. Dziś dzieci uczą się obsługi komputera od najmłodszych lat, a więc i nauka informatyki w szkole musiała pójść z duchem czasu.

 

Technologia w codziennym życiu każdego z nas

Chyba nie ma osoby, która nie zgodzi się ze stwierdzeniem, że urządzenia elektroniczne na stałe zagościły w naszym życiu, a bez nich byłoby ono o wiele trudniejsze. Coraz to nowe funkcje, aplikacje, programy, ułatwiają nam codzienne funkcjonowanie i przyspieszają wykonywanie zwykłych czynności. Jednak za tymi wszystkimi udogodnieniami stoją ludzie ‒ osoby posiadające odpowiednie umiejętności związane
z programowaniem i robotyką, ale też na tyle kreatywne, aby wymyślić nowe rozwiązania i funkcjonalności. Czy każdy z nas może być taką osobą?

Po co nam nauka programowania?

W nowej podstawie programowej nauka programowania odgrywa istotną rolę. Podstawa określa wymagania ogólne dotyczące nauki programowania, tj.: „Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie
i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi”, ale także szczegółowe: „Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych”.

programowanie

Jak widzimy, programowanie czy robotyka, to nie tylko liczby i odtwórcze przepisywanie kodu z jednego miejsca do drugiego. To nauka twórczego rozwiązywania problemów, kreatywności i ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań. Dlatego warto uczyć dzieci programowania już od najmłodszych lat. Być może ci uczniowie, w których zaszczepimy pasję do kodowania, za kilka lat stworzą mechanizmy ułatwiające życie nam wszystkim, odkryją rozwiązania, które zrewolucjonizują świat nauki, ponieważ będą umieli podejść do problemu w sposób kreatywny. Nawet jeśli nie wszyscy zostaną w przyszłości programistami, na pewno przyda im się umiejętność logicznego, kreatywnego myślenia. Również wskazane w podstawie programowej wyszukiwanie i udostępnianie informacji to w dzisiejszych czasach bardzo pożądana umiejętność. W świecie, gdzie panuje przesyt informacji, każdy z nas powinien nauczyć się oddzielać te prawdziwe od fałszywych oraz sprawdzać ich rzetelność. Dlatego nauka programowania jest bardzo uniwersalna.

Co zrobić by pomóc uczniom i dzieciom w nauce programowania?

Jeśli chcemy pomóc naszym uczniom lub dzieciom w nauce programowania, warto zajrzeć na stronę uczymydzieciprogramowac.pl. zebrano tam darmowe zadania, dzięki którym dzieci uczą się logicznego, algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, szukania różnych rozwiązań, analizowania ich i wybierania najbardziej optymalnych. Są uniwersalne, więc przydadzą się dzieciom na każdym etapie ich życia. Na stronie znajdują się także materiały dla nauczycieli i rodziców. Niebawem w naszej ofercie również pojawi się darmowy kurs internetowy dotyczący nauki programowania w klasach 4 – 8 oraz w edukacji wczesnoszkolnej. Zachęcamy do śledzenia rozpoczynających się kursów na stronie kursy.operon.pl.