Zamiast lekcji pisma odręcznego mają być kursy maszynopisania – na taki krok zdecydowały się władze oświatowe Finlandii. Tymczasem eksperci podkreślają, że kształtowanie umiejętności ręcznego pisania wspiera rozwój psychomotoryczny dzieci, a także ułatwia zapamiętywanie informacji.

Jak poinformował fiński dziennik „Savon Sanomat” nauka pisania odręcznego i kaligrafii zniknie z programów nauczania w 2016 r. Minna Harmanen z Narodowej Rady ds. Edukacji tłumaczyła powody tej zmiany tym, że maszynopisanie jest coraz istotniejszym elementem codziennego życia. Do pomysłu z ostrożnym optymizmem odniosło się fińskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Ojczystego. Jego wiceszefowa podkreśliła, że brak kaligrafii – w trosce o prawidłowy rozwój manualny i umysłowy dzieci – powinien być uzupełniony dodatkowymi zajęciami z rysunku i prac ręcznych. 

O niebagatelnym znaczeniu umiejętności odręcznego pisania przekonali się amerykańscy naukowcy Pam A. Mueller z Uniwersytetu Princeton i Daniel M. Oppenheimer z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles. W ramach badań sprawdzali procesy poznawcze studentów w zależności od sposobu sporządzania notatek – na papierze lub z wykorzystaniem laptopa. Wyniki badania dowiodły, że pisanie odręczne skłania ludzi do głębokiego przetwarzania informacji, a przez to – do lepszego jej zapamiętywania.

Z kolei badania innej amerykańskiej badaczki – Karin James z Florydy– wykazały, że w odróżnieniu od maszynopisania ręczne sporządzanie notatek aktywuje znacznie więcej obszarów w mózgu, w tym kluczowy dla procesów generowania mowy ośrodek Broki.