Wiedza o zdrowiu – czy powstanie nowy przedmiot?
09/09/2019Niska wiedza Polaków na temat praw pacjenta, profilaktyki i zdrowego trybu życia – to przyczyny, z powodu których Minister Zdrowia oraz Minister Edukacji Narodowej pod koniec lipca otrzymali propozycję od Rzecznika Praw Pacjenta dotyczącą utworzenia nowego przedmiotu szkolnego – wiedza o zdrowiu. Miałby on funkcjonować podobnie jak wiedza o społeczeństwie.
„Zdrowie to jedna z najważniejszych dziedzin” – podkreśla Bartłomiej Chmielowiec. Statystyki na temat stanu zdrowia Polaków oraz podkreślane przez Rzecznika „zagubienie pacjentów w systemie zdrowia, powszechna niewiedza, brak znajomości obowiązków lekarza POZ czy udawanie się po świadczenia ambulatoryjne na SOR” potwierdzają potrzebę polepszenia edukacji w zakresie ochrony zdrowia.
WOZ nauczany podobnie jak WOS
Rzecznik Praw Pacjenta zaproponował wprowadzenie nowego przedmiotu – wiedza o zdrowiu. Miałby być prowadzony na wzór wiedzy o społeczeństwie, tj. na dwóch etapach nauki – edukacji wczesnoszkolnej i uczniów klas starszych. Podstawa programowa dotycząca nauczania nowego przedmiotu miałaby zostać poddana ogólnospołecznej dyskusji i zweryfikowana przez specjalistów zdrowia publicznego. RPP podał przykładowy zakres wiedzy i umiejętności, które uczeń miałby nabyć w ramach WOZ. Są to m.in.: zasady zdrowego trybu życia, prawa i obowiązki pacjenta, podstawowa wiedza w zakresie pomocy osobom przewlekle chorym, podstawowe zasady pierwszej pomocy, podstawowa wiedza w zakresie zbilansowanego sposobu odżywiania czy ocena konsekwencji działań profilaktycznych i znaczenie sportu.
Odpowiedź MEN
Ministrowie na ustosunkowanie się do postulatu Rzecznika Praw Pacjenta mieli 30 dni od daty otrzymania wniosku. W mediach pojawiły się już pierwsze doniesienia dotyczące tego tematu. Radio Zet ustaliło, że resort edukacji nie popiera wprowadzenia nowego przedmiotu. Dyrektorka departamentu wychowania i kształcenia integracyjnego w MEN – Joanna Wasilewska – podkreśliła, że MEN nie chce dodatkowo obciążać uczniów. Uzasadnieniem jest fakt, że w ramach podstawy programowej realizowane są przedmioty poruszające tematykę, która wchodziłaby w zakres WOZ. Zagadnienia wymienione przez RPP są omawiane w ramach przyrody, chemii, biologii, edukacji dla bezpieczeństwa i wiedzy o społeczeństwie oraz godziny wychowawczej do dyspozycji nauczycieli.
Więcej informacji, w tym pełna treść listu RPP do MEN i MZ, znajduje się na rządowej stronie Rzecznika Praw Pacjenta.
Źródło: RPP, Radio Zet