Gry komputerowe, social media i nowe technologie są coraz bardziej popularnymi narzędziami
do wykorzystania w edukacji. Stwarzają szeroki wachlarz możliwości kreatywnej edukacji, przekazywania
 i sprawdzania wiedzy w sposób ciekawy i lubiany przez uczniów. Przemek Staroń twierdzi, że „każde narzędzie, które jest nieszablonowe albo używane w innym celu przez młodzież, jest idealne
do wykorzystywania w ramach «edukacji magicznej», zwłaszcza social media, w których moi uczniowie spędzają dużo czasu”. Czy podobnie jest z grami komputerowymi? Obecnie trwa nabór do pilotażowego programu MEN. Zgłoszenia do 30 września!

 

Nauka 2.0 

ikonki gier

Przemek Staroń – Nauczyciel Roku 2018 i finalista Global Teacher Prize 2020 – twierdzi, że „Wiedza może być przekazywana na różne sposoby, a ja wiem, że im więcej tych sposobów – ciekawych sposobów – tym lepiej i dla uczniów, i nauczycieli, ponieważ wspólnie czują radość z procesu uczenia. Dlatego ja uwielbiam tworzyć „mixy” metod, np. wykorzystując elementy różnych gier planszowych, myślenia wizualnego i narzędzi cyfrowych”. Podczas Webinarowego lata podzielił się z Państwem pomysłami na zastosowanie gier i klocków na lekcji. Podkreślał także, jak aplikacja Operon 45 pomaga w poprowadzeniu lekcji w sposób kreatywny, angażujący uczniów. Więcej informacji na temat aplikacji znajdą Państwo TUTAJ.

Poprzez wzbudzenie ciekawości można potęgować motywację uczniów. Przyswajanie nowych informacji i nabywanie umiejętności dokonuje się podczas zabawy. Gry edukacyjne są wynalazkiem, który w atrakcyjny i skuteczny sposób łączy naukę z zabawą, niezależnie od tego, czy są to programy do nauki czytania i liczenia, języków obcych, matematyki czy innych przedmiotów szkolnych. Gry można wykorzystywać także w treningu pamięci, koncentracji uwagi, do rozwijania myślenia logicznego i twórczości. Liczne badania wykazały, że gry edukacyjne podnoszą skuteczność nauczania i stanowią dobry sposób przyswajania wiedzy, zwłaszcza dla uczniów, których układy nerwowe potrzebują lepszej stymulacji.

Inspirację do urozmaicenia lekcji poprzez grę mogą Państwo znaleźć w pracy konkursowej Anny Parys, która wzięła udział w organizowanym przez nas konkursie. Jej sposób na atrakcyjne powtórki to przygotowanie dla uczniów ćwiczeń z wykorzystaniem aplikacji learningapps.org. Dzięki temu uczniowie mogą rozwiązywać zadania na swoich smartfonach i odpowiadając na pytania z zakresu przedsiębiorczości, zawalczyć
o wirtualny milion! W końcu kto nie chciałby zagrać podczas lekcji w Milionerów? Więcej inspiracji znajdą Państwo także na naszej grupie
na Facebooku e-Rozwój Nauczycieli.

 
Pilotaż MEN

Ministerstwo Edukacji Narodowej stworzyło pilotażowy program wykorzystania gier komputerowych i wideo w edukacji dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zainteresowane placówki mogą zgłosić swój udział do 30 września poprzez formularze wysyłane do wojewódzkich koordynatorów ds. innowacji w edukacji w kuratoriach oświaty.

Szkoły objęte pilotażem dostaną narzędzia do pracy, pomoc w opracowaniu innowacji pedagogicznych z zakresu nauczania z wykorzystaniem gier oraz wsparcie metodologiczne. MEN zapowiada także opracowanie przykładów dobrych praktyk, e-materiałów i samych gier.

Wykorzystywanie gier komputerowych i wideo w szkołach wiąże się m.in. z realizacją nowej podstawy programowej, która obliguje nauczycieli do rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów.

Więcej informacji na temat udziału w programie, formularz i spis koordynatorów wojewódzkich znajdą Państwo na stronie gov.pl.
  

 
Źródło: MEN https://www.gov.pl/web/edukacja/gry-komputerowe-i-wideo-w-szkolach-rusza-pilotaz-programu