Obecny system oświaty „nie lubi” zarówno uczniów słabszych, jak i tych wyjątkowo zdolnych. I dla obu grup ma to samo rozwiązanie: ofertę nieadekwatną do ich potrzeb przez większą część dnia, uzupełnioną zajęciami dodatkowymi. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej najlepiej znają ten problem, szczególnie w klasach zróżnicowanych wiekowo. Odpowiedzią na potrzeby zarówno uczniów, jak i nauczycieli jest indywidualizacja w podejściu do kształcenia uczniów.

Doktor Dorota Klus-Stańska podaje kilka interesujących przykładów z kraju i zagranicy, jak radzić sobie ze zróżnicowanym poziomem uczniów w klasie. Jak twierdzi, kluczem do sukcesu jest indywidualizacja wertykalna i horyzontalna. Co znaczą oba pojęcia? Zapraszamy do przeczytania artykułu:

http://www.ptd.edu.pl/content/download/714/2554/version/1/file/klus_stanska.pdf

Właśnie indywidualizacja leżała u podstaw przygotowywania zestawu Kolorowa klasa – materiałów Wydawnictwa Operon dla uczniów i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Jak realizowana jest na konkretnych przykładach?

Indywidualizacja wertykalna:

1. dodatkowe zeszyty dla uczniów z trudnościami i uczniów zdolnych,

2. program ORTOGRAFFITI z Bratkiem dla uczniów z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania,

3. materiały multimedialne pozwalające dopasować poziom trudności zadań do możliwości i potrzeb uczniów.

Indywidualizację horyzontalną Kolorowa klasa realizuje poprzez nauczanie wielozmysłowe, czyli zróżnicowane materiały oddziałujące na różne zmysły: filmy edukacyjne, plansze, materiały dźwiękowe (muzyka klasyczna, piosenki, odgłosy z otoczenia i in.), interaktywne czy alfabet sensoryczny, służący do nauczania przez dotyk.

Elementy pakietu są omawiane dokładniej na spotkaniach z przedstawicielami oświatowymi (organizowanymi zarówno indywidualnie, jak i dla większych grup nauczycieli).