Egzamin gimnazjalny 2014 podsumowany
27/06/2014Najlepiej wypadł język polski, a najsłabiej matematyka. Centralna Komisja Egzaminacyjna podała wstępne wyniki tegorocznego egzaminu gimnazjalnego. W porównaniu z ubiegłym rokiem poprawiły się wyniki z przedmiotów humanistycznych, słabiej wypadły jednak z części matematyczno-przyrodniczej.
Uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniami wymagającymi wyszukiwania informacji w różnych tekstach kultury, zarówno w zadaniach z polskiego, jak i historii oraz wiedzy o społeczeństwie. Średnio z zadań z zakresu języka polskiego gimnazjaliści uzyskali 68 proc. punktów, a z pozostały zadań w ramach części humanistycznej – 59 proc.
Test matematyczno-przyrodniczy poszedł nieco słabiej. Z zestawów zadań z matematyki uczniowie ostatnich klas gimnazjów uzyskali średnio 47 proc. Przedmioty przyrodnicze (biologia, chemia, fizyka, geografia) dały średni wynik 52 proc.
Najczęściej wybieranym językiem na egzaminie był angielski, dla którego średni tegoroczny wynik to 67 proc. punktów za zadania na poziomie podstawowym. Odpowiednio z niemieckiego – 54 proc., rosyjskiego – 61 proc., francuskiego – 70 proc., hiszpańskiego – 66 proc. i włoskiego – 57 proc.
Jak informuje CKE, gimnazjaliści nie mieli problemu z zadaniami sprawdzającymi umiejętność odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku oraz interpretacji danych z wykresu.
Trudności w teście humanistycznym sprawiły zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej i teorii literatury oraz zadania dotyczące chronologii historycznej. Problemy na egzaminie z przedmiotów ścisłych najczęściej sprawiało samodzielne rozumowanie matematyczne oraz w zadaniach z chemii wnioskowanie o wyniku reakcji na podstawie zamieszczonych informacji.
Na testach z angielskiego, niemieckiego i hiszpańskiego uczniowie najlepiej radzili sobie z rozumieniem ze słuchu. Znajomość funkcji językowych najlepiej znana była uczniom zdającym języki rosyjski, francuski i włoski. Największą trudnością podczas egzaminu ze wszystkich języków nowożytnych było poprawne stosowanie środków językowych, a z angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego także tworzenie wypowiedzi pisemnej.
CKE przygotowało dla uczniów i nauczycieli analizę zadań z egzaminu, ze wskazaniem problemów i obszarów, nad którymi warto pracować z kolejnymi rocznikami gimnazjum.
Sprawdź: Wstępne informacje o wynikach egzaminu gimnazjalnego w 2014 r.