24 listopada o godzinie 9.00 rozpoczęła się próbna generalna przed egzaminem maturalnym – aż 200 tys. uczniów z całej Polski przystąpiło do rozwiązywania zadań z języka polskiego na poziomie podstawowym. W kolejnych dniach odbyły się egzaminy z pozostałych przedmiotów.

Uczniowie różnie oceniają poziom tegorocznego egzaminu z języka polskiego. Dla jednych był wymagający, a inni poradzili sobie z nim bez problemu.

– Moim zdaniem nie była aż taka trudna. Dało się to ogarnąć – powiedziała maturzystka Asia. A inni dodali: – Czas się wziąć do nauki.

Choć słowo „ogarnąć” pojawia się w wypowiedziach uczniów w różnych konfiguracjach, to odpowiedzi na pytania z zakresu kształcenia językowego do tekstu prof. Jerzego Bralczyka Między słowami: Ogarniać sprawiły im trochę kłopotów.

W drugiej części egzaminu uczniowie mieli do wyboru dwa tematy wypracowań:

Temat 1. Rozum – siła człowieka czy źródło pychy prowadzącej do klęski? Rozważ problem,
analizując podany fragment i odwołując się do wybranego dramatu antycznego oraz innego tekstu kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 wyrazów.
Sofokles, Antygona (fragment)

Temat 2. Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 wyrazów.
Jan Kasprowicz, Księga ubogich III

Na poziomie rozszerzonym uczniowie zmierzyli się z następującymi tematami:

Temat 1. Określ, jaki problem podejmuje Milan Kundera w podanym tekście. Zajmij stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autora, odwołując się do tego tekstu oraz do innych tekstów kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 300 wyrazów.
Milan Kundera, Zdradzone testamenty (fragment)

Temat 2. Dokonaj interpretacji porównawczej podanych fragmentów utworów. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 300 wyrazów.
Adam Mickiewicz, Dziady, cz. IV (fragment)
Juliusz Słowacki, Kordian (fragment)

Od 2015 roku nie obowiązują już ścisłe klucze odpowiedzi. Wypracowania uczniów oceniane są przez egzaminatorów holistycznie. W wypowiedzi argumentacyjnej kluczowe jest właściwe określenie tematu tekstu, stanowiska autora, rozważenie i ocena stanowiska autora oraz sformułowanie własnego stanowiska wobec problemu, przytoczenie argumentów oraz własnych wniosków.

Właściwa interpretacja porównawcza powinna zawierać sformułowanie hipotezy interpretacyjnej, określenie czasu, miejsca i bohaterów przytoczonych tekstów, określenie problemu, w którym się znaleźli, oraz wskazanie konsekwencji sytuacji. Niezbędna jest również analiza języka wypowiedzi jako elementu kreacji postaci.

Oprócz kryteriów merytorycznych oceniane są także stylistyka wypowiedzi oraz poprawność językowa i interpunkcyjna.

Poziom trudności egzaminu z matematyki uczniowie ocenili jako wysoki. Wielu z nich przyznaje, że dało im to do myślenia, ale mimo to większość z ich planuje zabrać się do nauki dopiero w okolicach studniówki.

Szczegółowy raport z Próbnej Matury z Operonem wraz z rankingiem szkół opublikujemy pod koniec stycznia.