Dodawanie dziecku wiary we własne możliwości, czyni je otwartym na nowe doświadczenia i motywuje do nauki. Co sprawi, że dziecko uwierzy w siebie od najmłodszych lat i będzie odczuwać radość z osiągania celów? Jaki przekaz warto wzmacniać? Jak przekazywać konstruktywną i zarazem motywacyjną informację zwrotną uczniom?

 

Wiara we własne możliwości zaczyna się w okresie dzieciństwa – jak ją wzmacniać u uczniów już od najmłodszych lat?

Już od najmłodszych lat nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej odgrywają kluczową rolę w budowaniu wiary dzieci w ich własne możliwości. Według badań psychologicznych przeprowadzonych przez Carol Dweck, profesor psychologii na Uniwersytecie Stanforda, istotne jest promowanie podejścia zwanego „mentalnością wzrostu”. Nauczyciele mogą kształtować tę mentalność poprzez nagradzanie wysiłku i wytrwałości, zamiast tylko wyników końcowych. Dzieci, które wierzą, że ich wysiłek prowadzi do osiągnięcia sukcesu, są bardziej skłonne do podejmowania wyzwań i radzenia sobie z trudnościami.

Ocenianie kształtujące skutecznie wzmacnia wiarę dzieci we własne możliwości już od wczesnego dzieciństwa. Nauczyciele mogą wykorzystać ocenianie kształtujące do zapewnienia informacji zwrotnej, która koncentruje się na postępach i wysiłku uczniów. Według Carol Dweck tego rodzaju podejście pomaga dzieciom zrozumieć, że ich wysiłek i zaangażowanie mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia sukcesu, co buduje ich wiarę we własne możliwości. Poprzez informowanie uczniów o ich postępach, nauczyciele mogą pomóc im zrozumieć, że są w stanie wpływać na swój rozwój i osiągać zamierzone cele.

Informacja zwrotna z wykorzystaniem oceniania kształtującego podsumowująca etap edukacji wczesnoszkolnej – OSKT 2024

Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty (OSKT) z Operonem w tym roku odbędzie się 9 maja. Jest to sprawdzian wyjątkowy pod wieloma względami. Wyróżnia go to, że pokazuje mocne strony dzieci, a informacja zwrotna zawiera wskazówki do dalszego rozwoju czy poprawy. Dziecko, które widzi swoje postępy, dostrzega sens wykonywanej pracy i jest lepiej zmotywowane do dalszych ćwiczeń, co w rezultacie skutkuje lepszymi wynikami. 

Podczas sprawdzianu dzieci wspiera Bratek – przyjaciel i przewodnik uczniów towarzyszący im na etapie edukacji wczesnoszkolnej, który występuje w filmie relaksacyjnym wyświetlanym przed sprawdzianem oraz w bajce Bratka odczytywanej po sprawdzianie. Celem filmu jest wyciszenie dzieci przez zastosowanie metod relaksacyjnych, takich jak praca z oddechem, gimnastyka ręki i oczu oraz wizualizacje. Wszystkie ćwiczenia prowadzi sympatyczna pacynka, która nie tylko wzbudza radość, lecz także dodaje dzieciom otuchy i wiary w siebie.

Po zakończonym sprawdzianie nauczyciel spędza czas z dziećmi, czytając im terapeutyczną bajkę, która pokazuje uczniom, że każdy ma inne talenty i może być wybitny w innej dziedzinie – i to właśnie te umiejętności są naszym powodem do dumy. Podczas bajki dzieci mogą zmierzyć się z emocjami, jakie im towarzyszyły w trakcie testu, a także samodzielnie szukać rozwiązań nowych dla siebie sytuacji. 
 

baner oskt

Zapisy do OSKT trwają!

Szkoły przystępujące do sprawdzianu otrzymują:

  • drukowane arkusze sprawdzianu z języka polskiego, matematyki i przyrody dla wszystkich uczniów klas III;
  • karty oceniania kształtującego, dzięki którym szybciej przygotują Państwo końcową ocenę opisową ucznia; umożliwiają one również stworzenie indywidualnych listów do ucznia;
  • przykłady ćwiczeń wzmacniających badane kompetencje;
  • prosty system do wprowadzania wyników i generowania informacji zwrotnej zgodnej z zaleceniami oceniania kształtującego;
  • sprawdzian przyjazny dziecku z elementami relaksacyjnymi;
  • zadanie sprawdzające kompetencje słuchania ze zrozumieniem.  

 

zglos szkole button

Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy znajdą Państwo na stronie egzaminy.operon.pl.

 

Źródło:

Dorota Turska, „Teorie” inteligencji Carol Dweck i ich edukacyjne implikacje, „Psychologia Wychowawcza”, nr 1–2/2012, s. 44–54, https://e-psychologiawychowawcza.pl/api/files/view/67769.pdf (dostęp: 21.02.2024 r.).