Klasa maturalna to czas wielu decyzji. Już od początku roku wśród maturzystów toczą się rozmowy: „Z jakich przedmiotów piszesz maturę?”, „Jaki kierunek studiów wybierasz?”, „Na którą uczelnię będziesz aplikować?”… Presja czasu i powaga sytuacji mogą przyprawiać o zawrót głowy. Czy musi tak być? Oczywiście, że nie! By dobrze przygotować się do matury i zrobić to właściwie, warto zastanowić się i podpowiedzieć uczniom, jaki sposób nauki może być pomocny. Nauka we własnym stylu i tempie – na własnych zasadach – może być kluczem do sukcesu na maturze!

 

Najlepszy, bo własny styl nauki

Wspierając uczniów w przygotowaniach, dobrze jest wzmacniać u młodzieży poczucie własnej wartości i sprawstwa, a także oddawać im inicjatywę w planowaniu nauki i powtórek. Na pewno warto im podpowiedzieć, aby czas przeznaczony na naukę był rozłożony równomiernie i uwzględniał odpoczynek oraz aktywność zgodną z naturalnym rytmem i predyspozycjami ucznia. Inaczej odpoczywa nadpobudliwy ruchowo chłopak, a inaczej – lubiąca czytać dziewczyna.

Niektórzy maturzyści mają duże problemy z rozpoczęciem przygotowań do matury. Mogą one być spowodowane tym, że młodzi ludzie nie wiedzą, jak się uczyć, jaki styl nauki jest dla nich odpowiedni. Na samym wstępie warto uspokoić uczniów, i zaznaczyć, że od początku nauki w szkole średniej są przygotowywani do zdania egzaminu maturalnego. Muszą tylko wykorzystać dotychczasowe doświadczenia i odkryć swój styl uczenia się. Punktem wyjścia może być zastanowienie się nad tym, co było skuteczne w przygotowaniach do sprawdzianów i kartkówek, jaka metoda nauki wspierała zapamiętywanie oraz regularną pracę. Poznanie własnego stylu nauki, a następnie ustalenie planu i zasad działania we własnym tempie mogą być bardzo pomocne na starcie przygotowań.

Zgodnie z teorią stylów uczenia się każdy z nas ma swój preferowany sposób odbierania, przetwarzania i zapamiętywania informacji. To właśnie dlatego uczymy się w różny sposób. Co nam sprzyja? Dodatkowe elementy graficzne, praca w grupie, podcasty i odsłuch, rozwiązywanie zadań i ciągłe ćwiczenia? Warto zachęcić maturzystów do wykonania krótkiego testu, by poznali swój styl nauki. Test znajdą Państwo TUTAJ.

style uczenia

Można wspomnieć uczniom, że jeśli podczas nauki polegają przede wszystkim na wzroku, to część mózgu, która interpretuje bodźce wizualne, rozwija się. W efekcie coraz bardziej ufamy naszym oczom. Wraz z upływem czasu u wielu z nas jeden ze zmysłów wykształca się lepiej niż pozostałe i wpływa na sposób uczenia się. Określony sposób uczenia się staje się efektywniejszy, zautomatyzowany. Sprzyja szybszemu przyswajaniu nowych informacji. Tekst dotyczący stylów uczenia się znajdą Państwo także TUTAJ – warto przesłać go swoim uczniom.
 

Sprawdzanie postępów w nauce

Sprawdzanie postępów wiedzy jest kluczowe w procesie przygotowań maturalnych. Buduje pewność progresu, a także umacnia w przekonaniu, że wybrane metody są efektywne. Warto zadbać o dobre przygotowanie i konsekwentnie pracować z uczniami nad pogłębianiem i systematyzowaniem już nabytej wiedzy, a także nad oswojeniem typów zadań egzaminacyjnych. Próbną maturę warto potraktować nie tylko jako sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności, lecz także jako próbę generalną przed egzaminem państwowym.

Maturzyści, pisząc egzamin próbny, mają szansę oswojenia emocji i presji czasowej towarzyszącej podczas egzaminu państwowego. Wynik egzaminu próbnego może być dla wielu uczniów sygnałem, który mówi, że nie ma na co czekać, trzeba zabrać się do nauki. W tym roku Próbna Matura z Operonem odbędzie się w dniach 22-25 listopada. Trwa ostatni tydzień zapisów! Więcej informacji na temat Próbnej Matury z Operonem znajdą Państwo TUTAJ.

ostatni tydzien zapisow