Do egzaminu gimnazjalnego pozostało już niewiele czasu. Dlatego warto go wykorzystać efektywnie. Szczególnie pomocne w przygotowaniu planu pracy w ostatnim czasie są wyniki Próbnego Egzaminu Gimnazjalnego z Operonem. 

(oprac. Adam Balicki*)

Przeprowadzony w grudniu egzamin stanowi doskonały materiał do diagnozy poziomu wiedzy i umiejętności naszych uczniów. Dlatego przede wszystkim trzeba dokładnie przeanalizować jego wyniki. Przy tym należy zwrócić uwagę na poziom trudności poszczególnych zadań. Po porównaniu go z wynikami w skali kraju zobaczymy, jak poziom wiedzy naszych uczniów wygląda na tle poziomu wiedzy ich rówieśników. Pamiętajmy jednak, że odnośnikiem do wymagań egzaminacyjnych są obecnie zapisy podstawy programowej. Przeanalizujmy więc wynik uzyskany przez naszych uczniów z uwzględnieniem zapisów podstawy programowej, co pozwoli wskazać te elementy, z którymi uczniowie mieli największe problemy. Przy tej analizie nie ograniczajmy się jedynie do wymagań szczegółowych, ale weźmy pod uwagę również wymagania ogólne. 

W ostatnim okresie przed egzaminem skoncentrujmy się przede wszystkim na ćwiczeniu umiejętności wymaganych na egzaminie. Warto sprawdzać prace ćwiczeniowe i omawiać je z uczniami. W ten sposób łatwiej wyeliminujemy błędy przez nich popełniane. Cenne będą zadania przygotowane na wzór tych, które pojawiły się już na egzaminie gimnazjalnym. W ten sposób przyzwyczajamy uczniów do określonego typu zadań oraz uczymy ich techniki rozwiązywania. Ważne jest również nauczenie naszych uczniów właściwego gospodarowania czasem. Na rozwiązanie całego arkusza egzaminacyjnego na pewno nie wystarczy czasu na lekcji. Jednak możemy wykorzystać zajęcia pozalekcyjne (np. tzw. godziny karciane). Przy sprawdzaniu prac stosujmy kryteria egzaminacyjne. 

Pamiętajmy, że egzamin gimnazjalny ma charakter interdyscyplinarny. Wymaga to współpracy nauczycieli różnych przedmiotów przy przygotowaniu uczniów do tego egzaminu. Zalecałbym omówienie i zaplanowanie pracy w zespołach nauczycielskich oraz wskazanie, na jakie zagadnienia w ostatnim czasie należy zwrócić szczególną uwagę. Jeżeli widzimy, że nasi uczniowi opanowali materiał określony w podstawie programowej, skoncentrujmy się na ćwiczeniach. Jeżeli z kolei widzimy braki – powtórzmy tę część materiału. 

Umiejętne podejście do egzaminu jest ważne. Dlatego obok powtarzania, ćwiczenia i uzupełniania wiedzy, oswajajmy uczniów z sytuacją egzaminacyjną. Wprawdzie mają oni już za sobą sprawdzian po szkole podstawowej, ale był on stosunkowo dawno. Zatem starajmy się nauczyć, w jaki sposób należy podejść do egzaminu, jak radzić sobie ze stresem (tutaj pomocna byłaby rady psychologa szkolnego), a jednocześnie traktować egzamin poważnie. Uświadamiajmy uczniom jego rolę i znaczenie.

Pamiętajmy – nie istnieje metoda nauczania pozwalająca na przekazanie całej wiedzy oraz wyrobienie wymaganych umiejętności podczas lekcji. Uczniowie muszą pracować w domu. Dlatego oprócz pracy z uczniem należy również ściśle współpracować z rodzicami. 

*Dr Adam Balicki – nauczyciel dyplomowany z kilkunastoletnim stażem pracy w szkole, pracownik naukowy KUL, egzaminator OKE w Krakowie, autor podręczników oraz materiałów dydaktycznych.