Powszechnie wiadomo, że bez motywacji współpraca z uczniami w szkole jest trudna. Dlatego dziś to właśnie ona – motywacja – staje się przedmiotem naszego artykułu. Podpowiadamy, na co należy uważać podczas rozmów z ósmoklasistami, żeby ich skutecznie zmotywować.

motywacja peo

 
Jak nie niszczyć motywacji – uwaga na słowa

Największym wrogiem zarówno na egzaminie, jak i podczas przygotowań do niego jest oczywiście stres. O ile umiarkowany działa mobilizująco, o tyle zbyt wysoki – paraliżuje. Niestety pod jego wpływem zdarza się, że uczeń ma trudności z koncentracją, przypomnieniem sobie wiadomości, a nawet z logicznym myśleniem. W związku z tym warto być czujnym, by nieświadomie nie podnosić u uczniów poziomu stresu, szczególnie przez:

  • nadmierną krytykę, jeśli nie może czegoś zapamiętać lub zrozumieć (np. Jak możesz tego nie rozumieć?  Przecież to takie proste!);
  • wyśmiewanie się z niewiedzy, a tym samym demotywowanie (np. Co ty za głupoty wygadujesz?);
  • wypominanie typu: Trzeba było wcześniej zabrać się do nauki!, które może przynieść odwrotny efekt od zamierzonego – sprawi, że ósmoklasista podda się w poczuciu, że już nie zdąży;
  • bagatelizowanie emocji i obaw dziecka (umniejszanie): Czego ty się boisz? Nie przesadzaj!;
  • obciążanie dziecka własnymi obawami: Boje się, że nie zdobędziesz żadnych punktów na egzaminie!.

 
Co warto zrobić? Przede wszystkim rozmawiać o samopoczuciu oraz o ewentualnych obawach, a następnie wspólnie zastanowić się, czego potrzebują dzieci. Dorośli mogą nie być świadomi tego, co naprawdę przeżywają uczniowie, jak źle o sobie myślą i jak bardzo boją się porażki. Zresztą one same nie zawsze wiedzą, czego się obawiają i skąd biorą się te obawy.

Jednym z trudniejszych momentów pojawiających się w pracy każdego nauczyciela jest deficyt motywacji jego podopiecznych. Problem z zachęceniem uczniów do pracy jest powszechny i nie jest specyfiką tylko polskiej szkoły. Wielu nauczycieli narzeka na to, że pomimo stosowania kreatywnych metod i form pracy problem się nasila. W obecnym modelu kształcenia nie ma wielu uczniów, którzy czerpią satysfakcję z samego procesu zdobywania wiedzy. Wynika to nie tylko z tego, że podstawa programowa jest przeładowana, a uczniowie przemęczeni. Zmieniające się warunki życia, wszechobecne technologie i wiedza na każdy temat dostępna bez wysiłku powodują konieczność zmodyfikowania nie tylko metod, lecz także samego spojrzenia na ucznia – mówi Marta Badowska, autorka programu Mobilny pedagog szkolny.
 

Ogólnopolski Próbny Egzamin Ósmoklasisty – sposób na to, jak oswoić emocje

Egzamin ósmoklasisty to pierwszy tak poważny sprawdzian wiedzy dla uczniów szkoły podstawowej. Aby pomóc im w oswojeniu stresu egzaminacyjnego, sprawdzić poziom swojej wiedzy i postępy w nauce, a także przekazać pozytywną wiarę w sukces na egzaminie, warto wziąć udział w Ogólnopolskim Próbnym Egzaminie Ósmoklasisty z Operonem. Jest to coroczne wydarzenie, dzięki któremu uczniowie mogą poczuć atmosferę towarzyszącą egzaminowi państwowemu. Zachęcamy Państwa do tego, by egzamin próbny przeprowadzić zgodnie z wytycznymi Centralnej Komisji Egzaminacyj­nej. Zalecamy losowanie miejsc przez uczniów wchodzących na salę egzaminacyjną, wprowadzenie zakazu wnoszenia telefonów komórkowych na salę egzaminacyjną czy ubranie się w strój galowy. Ogólnopolski Próbny Egzamin Ósmoklasisty z Operonem piszą tysiące uczniów w tym samym czasie, dzięki czemu towarzyszy mu wyjątkowo uroczysty charakter. Może być on także silnym bodźcem motywacyjnym do bardziej intensywnej nauki. Więcej informacji o tegorocznej edycji egzaminu próbnego znajdą Państwo TUTAJ.

baner PEO

Źródło:

Anna Kiełczewska, Emocje przed egzaminem ósmoklasisty, https://epedagogika.pl/top-tematy/emocje-przed-egzaminem-osmoklasisty-3790.html (dostęp: 06.04.2022).