Presja na osiąganie jak najwyższych wyników, ocen szkolnych, miejsc w rankingach jest ogromna. Zarówno nauczyciele, jak i opiekunowie mają świadomość, że ocenianie najmłodszych uczniów bywa trudne dla dzieci, a sama ocena wyrażona stopniem może nie być zrozumiałą informacją zwrotną.

 

Na etapie edukacji wczesnoszkolnej oceny wyrażone w stopniach, zrozumiałe dla starszych uczniów, są wzbogacane oceną opisową. Pełni ona funkcję wspierającą rozwój dzieci, motywującą je do pracy. Nauczyciel stosuje pozytywne sformułowania, które potwierdzają wkład pracy ucznia i zaangażowanie, wskazując jednocześnie poziom opanowania poszczególnych kompetencji.
 

Ocena ocenie nierówna

Najmłodsi uczniowie przez trzy lata edukacji opanowują podstawowe i kluczowe umiejętności, które umożliwią lepsze zrozumienie otaczającego ich świata, ale także dalsze zdobywanie wiedzy. Na tym etapie niezwykle istotne jest budowanie wiary we własne możliwości, a także stałe informowanie ucznia o jego zachowaniu i postępach. Przekazywanie informacji zwrotnych i ocenianie wykonanych postępów motywuje dzieci do aktywności i wysiłku poprawiania popełnianych błędów.
 

Ocenianie kształtujące

Alternatywę dla klasycznych ocen stanowi ocena kształtująca będąca nie tyle systemem nauczania, co strategią pedagogiczną i rozwojową. Ocena kształtująca, coraz bardziej powszechna w polskich szkołach, rozwija umiejętności dzieci –rozpoczynając od określenia tego, co jest ważne (cel), nakierowania dzieci na znalezienie rozwiązania (kluczowe elementy, na które zawracamy uwagę), a kończąc na odpowiedniej informacji zwrotnej – wskazującej, jakie kroki może podjąć uczeń, żeby znaleźć właściwe rozwiązanie.

– […] Ocena wyrażona stopniem na ogół nie daje precyzyjnej informacji o poziomie wiedzy i umiejętności ucznia. Jeśli informacja zwrotna jest napisana dobrze, to będą w niej wszystkie potrzebne uczniowi i rodzicom informacje o tym, co uczeń umie i potrafi –podsumowuje Agnieszka Arkusińska, trenerka oświatowa.

Już od najmłodszych lat takie rozwiązanie rozwija dzieci – żeby się nauczyć, trzeba wiedzieć czego. Informacja zwrotna pomaga też na bieżąco ukierunkowywać uczniów, jednocześnie wspierając ich w chwilach znużenia czy zniechęcenia. Przy najmłodszych ważne jest, by odbywało się to w miłej i bezpiecznej atmosferze.
 

Jak udzielić uczniom wartościowej informacji zwrotnej?

Czy zatem warto sprawdzać kompetencje uczniów? Z całą pewnością tak! Oczywiście forma sprawdzianu musi być dostosowana do możliwości dzieci w tym wieku. Zakończenie trzeciej klasy to ważny etap edukacji ucznia, a jego podsumowanie wraz z informacją zwrotną ma ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju. Warto postawić na sprawdzone rozwiązanie oparte na ocenianiu kształtującym, takie jak Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty. Jego celem nie jest ocena ucznia, lecz przekazanie dzieciom, opiekunom i nauczycielom informacji o tym, na co zwrócić uwagę w dalszym rozwoju – co pielęgnować, a co poprawić. Dostarcza też – tak ważnych dla dzieci i nauczycieli –wskazówek, jak to zrobić. Ideą OSKT jest rzetelne podsumowanie pierwszego etapu edukacji, zapewniające wsparcie wszystkim, którzy w tym procesie uczestniczą.
 

baner oskt

 
Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem odbędzie się 13 maja 2021 r. Zapisy do sprawdzianu już trwają. Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy znajdą Państwo na stronie egzaminy.operon.pl.

Dla wszystkich uczniów zapisanych na sprawdzian zostaną przygotowane i wysłane papierowe arkusze. Tegoroczna edycja OSKT odbędzie się stacjonarnie w terminie 13.05.2021 r. Jeśli uczniowie nie będą mogli napisać sprawdzianu w szkole, można go przeprowadzić zdalnie w tym samym czasie lub w innym dniu wyznaczonym przez nauczyciela. Nauczyciel w drodze wyjątku może przekazać rodzicom papierowe arkusze lub pliki PDF.