Ocenianie w edukacji odgrywa kluczową rolę w procesie nauczania i uczenia się. Coraz większą popularność zyskuje podejście zwane ocenianiem kształtującym, które kładzie nacisk na rozwój, postępy oraz indywidualne potrzeby ucznia. W kontekście edukacji wczesnoszkolnej zastosowanie oceniania kształtującego może przynieść szereg korzyści zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli.

 

Ocenianie kształtujące – zwiększenie aktywności i świadomości uczniów

Danuta Sterna definiuje ocenianie kształtujące jako: interakcję pomiędzy nauczycielem a uczniem, w której następuje pozyskiwanie informacji na temat przebiegu procesu uczenia się. Dzięki informacji otrzymywanej od ucznia nauczyciel może modyfikować swoje nauczanie, uczeń zaś otrzymuje informację zwrotną pomagającą mu się uczyć.

Jacek Strzemieczny - aktywista społeczny, współzałożyciel Centrum Edukacji Obywatelskiej – podkreśla szereg korzyści płynących z oceniania kształtującego, które warto wziąć pod uwagę, zwłaszcza w kontekście edukacji wczesnoszkolnej:

  • zwiększenie aktywności i świadomości uczniów - to podejście sprzyja rozwojowi ich umiejętności uczenia się;
  • wsparcie dla uczniów z trudnościami w nauce, które pozwala na wyrównywanie szans edukacyjnych;
  • motywowanie do nauki uczniów o różnorodnych potrzebach - dzięki indywidualnym ścieżkom rozwoju uczniowie są bardziej zmotywowani;
  • zmiana relacji nauczyciel – uczeń - tworzy to partnerskie podejście, w którym obie strony są zaangażowane w proces uczenia się;
  • przejęcie przez uczniów odpowiedzialności za naukę i rozwój - ta odpowiedzialność wpływa korzystnie na przygotowanie uczniów do przyszłych ról społecznych.

  
OSKT – sprawdzian, który jest OK

Benjamin Samuel Bloom jako główną funkcję oceniania kształtującego wskazał informację zwrotną, która ma pomóc uczniowi uczyć się, a nauczycielowi – dawać wskazówki dotyczące doskonalenia procesu nauczania.

Pomocą w ewaluacji edukacji wczesnoszkolnej może być Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty (OSKT), który pozwala podsumować pierwszy etap edukacji w kontekście kluczowych kompetencji. Pogłębiona ocena kształtująca wraz ze wskazówkami, jak dalej pracować z dziećmi, może pozytywnie wpłynąć na dalszą edukację.

9 maja odbędzie się już XVI edycja OSKT. Udział w sprawdzianieumożliwi pozyskanie rzetelnej informacji o kompetencjach oraz mocnych i słabych stronach uczniów, oraz przekażeinformację zwrotną o postępach ucznia z wykorzystaniem elementów oceniania kształtującego, która motywuje i wspiera ucznia w rozwoju oraz dostarcza odpowiedzi na pytania:

  • Co uczeń zrobił dobrze?
  • Co uczeń zrobił źle?
  • Jak ma poprawić to, co zrobił źle?
  • Jak ma dalej się uczyć, by się rozwijać i robić postępy?

 
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z harmonogramem tegorocznej XVI edycji OSKT oraz do zapisania szkoły. Więcej przydatnych informacji na temat OSKT znajduje się na stronie egzaminy.operon.pl.
 

Z A P I S Z   S Z K O Ł Ę

 

oskt

 

Źródło:

Dorota Pintal, „Ocenianie kształtujące.Od koncepcji do praktycznej realizacji”, 2022, http://obserwatoriumedukacji.pl/wp-content/uploads/2022/12/TUTAJ-ocenianie-ksztaltujace_sklad-2.pdf (dostęp: 06.02.2024 r.).