Nazwa „ocenianie kształtujące” kojarzy się z systemem oceniania (ang. formative assessment), ale to pojęcie należy traktować znacznie szerzej niż jedynie jako metodę oceniania. W istocie jest to całościowa strategia pedagogiczna, w której ocenianie (kluczowe słowo w nazwie) jest tylko jednym z elementów (i nie zajmuje głównego miejsca).

Na strategię pedagogiczną oceniania kształtującego składają się:

  • określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się, koniecznie zrozumiałych dla nich, atrakcyjnych i osiągalnych,
  • określanie i wyjaśnianie uczniom oczekiwań, inaczej zwanych kryteriami sukcesu, (znany jest też termin „nacobezu” – od „na co będę zwracać uwagę”),
  • organizacja aktywnego procesu dydaktycznego na lekcji,
  • udzielanie uczniom informacji zwrotnej, która przyczyni się do widocznych dla nich postępów w nauce i będzie zawierała odpowiedź na cztery pytania:

- Co uczeń zrobił dobrze?

- Co uczeń zrobił źle?

- Jak ma poprawić to, co zrobił źle?

- Jak ma dalej się uczyć, by się rozwijać i robić postępy?

 

Ocenianie kształtujące (OK) wyzwala silną motywację uczniów do uczenia się, tym samym jest efektywnym sposobem podnoszenia osiągnięć uczniów. Buduje atmosferę sprzyjającą uczeniu się i zaangażowaniu w proces uczenia się dzieci, dzięki czemu rośnie poczucie ich własnej wartości. Uczy współpracy, samooceny, wzajemnej oceny, systematyczności, podejścia do rozwiązywania problemów – uczy świadomego uczenia się. Wykorzystywana w OK ocena kształtująca ma pomóc uczniowi uświadomić sobie, co zrobił dobrze, a co źle i jak ma poprawić błędy w swojej pracy, a także ma otrzymać wskazówki, jak dalej się uczyć.  

 

Sabina Furgoł – ekspert Wydawnictwa Operon do spraw oceniania kształtującego
polonistka, egzaminatorka zewnętrzna, ewaluatorka, wykładowczyni, trener, z zamiłowania eksperymentatorka poszukująca nowych skutecznych rozwiązań metodycznych, które wpływają na motywację do uczenia się oraz podnoszą efektywność procesu edukacyjnego.

 

Zachęcamy do wzięcia udziału w kursie internetowym Czy ocenianie może być OK? Ocenianie kształtujące w edukacji wczesnoszkolnej. Zapisy rozpoczynamy 11 lutego 2016 r.

Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej ze szkół, które zgłoszą się do Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem, będą mogli przystąpić do egzaminu końcowego i otrzymać certyfikat ukończenia kursu bez żadnych opłat. Dla pozostałych uczestników koszt egzaminu to 50 zł.