Czy trzecioklasiści potrafią czytać ze zrozumieniem, znają części mowy, potrafią wykonać proste obliczenia czy odczytać godzinę z zegara? 25 kwietnia 2017 roku około 85 000 uczniów z ponad 2800 szkół wzięło udział w Ogólnopolskim Sprawdzianie Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem, by poznać swoje mocne strony.

Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem to sprawdzona formuła testu zewnętrznego, który umożliwia zweryfikowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów kończących I etap edukacyjny, a uczniom daje możliwość przygotowania się do nauki w czwartej klasie.

Mocne strony uczniów

„Ferdynand szuka parasolnika” to temat przewodni tegorocznego testu, który został opracowany na podstawie fragmentu książki Ludwika Jerzego Kerna „Zbudź się, Ferdynandzie”. W pierwszej części sprawdzianu uczniowie przystąpili do zadań z rozumienia czytanego tekstu oraz napisania krótkiej wypowiedzi, sprawdzana była również ich znajomość elementów językowych. Średni wynik ogólnopolski z części językowej wyniósł 78%, czyli aż o 4% więcej niż w ubiegłorocznej edycji.

Najlepiej uczniowie poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi umiejętność czytania –wynik ogólnopolski to aż 82%. Nieco słabiej wypadły zadania dotyczące elementów językowych – 77%. W ostatnim zadaniu tej części uczniowie mieli samodzielnie wymyślić zakończenie przeczytanej historii i opisać je w kilku zdaniach. Średni wynik w tym zadaniu to 75%.

Matematyka coraz mocniejsza!

W tegorocznej edycji uczniowie znacznie lepiej poradzili sobie z zadaniami matematycznymi – średni ogólnopolski wynik to 73% (68% w roku szkolnym 2015/2016). Najlepiej uczniowie rozwiązywali zadania sprawdzające ich umiejętności praktyczne – m.in. posługiwanie się kalendarzem oraz zegarkiem. Średni wynik wyniósł aż 79%. Odrobinę trudności przysporzyły im zadania obliczeniowe – 73% oraz rozwiązywanie zadań tekstowych – 70%. Jednym z zadań było policzenie, ile reszty zostanie Ferdynandowi po zakupie parasola.

Uczniowie uczestniczący w Ogólnopolskim Sprawdzianie Kompetencji Trzecioklasisty mogli przystąpić także do minitestu z przyrody, który również był oparty na fragmencie przygód Ferdynanda zawierającym opis przygotowywania herbaty.

Co bardzo cieszy, uczniowie wykazali się świadomością ekologiczną oraz zrozumieniem zjawisk przyrodniczych związanych z obiegiem wody w przyrodzie i przemianą gazową. Średni wynik z tej części wyniósł aż 80%.

Wyniki wojewódzkie

Najlepsze wyniki z części 1. sprawdzianu – z j. polskiego – uzyskali uczniowie z województw mazowieckiego, podlaskiego oraz podkarpackiego (80%). Najsłabsze wyniki (76%) osiągnęli uczniowie z województw: kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, wielkopolskiego, dolnośląskiego oraz lubuskiego.

W części 2., z matematyki, najwyższymi wynikami mogą pochwalić się uczniowie z woj. podkarpackiego i podlaskiego. Słabiej poszło uczniom z kujawsko-pomorskiego i zachodniopomorskiego, którzy uzyskali średni wynik 70%.

zobacz pełny raport        zobacz ranking szkół

Sprawdzian, i co dalej?

Kluczowym aspektem naszego sprawdzianu jest stosowanie metodyki oceniania kształtującego – szczegółowego opisu badanych kompetencji ucznia, pozwalającego na przekazanie informacji zwrotnej uczniowi oraz jego opiekunom. Nauczyciel korzystający z naszych narzędzi otrzymuje przykłady ćwiczeń pomocnych w pracy z uczniem nad poprawą poziomu jego umiejętności. Dodatkowo, nauczyciele otrzymują karty oceniania kształtującego wraz z przykładami ćwiczeń wzmacniających badane kompetencje.

 

Wartościowym elementem Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty jest również bajka terapeutyczna, którą dzieci słuchają po przeprowadzonym sprawdzianie – dowiadują się z niej, że każde z nich może mieć inny talent i nawet jeśli nie uzyskały wysokiego wyniku, nie oznacza to, że są w jakikolwiek stopniu gorsze od kolegów.

 

Zakończenie nauki w trzeciej klasie może być dla niektórych uczniów źródłem stresu – w czwartym roku nauki zmienią się nauczyciele, lekcje, niekiedy koledzy w klasie. Aby ułatwić im to przejście, warto wzmocnić w nich poczucie własnej wartości, kontynuując pracę nad odkrywaniem i wzmacnianiem mocnych stron u uczniów. Można to zrealizować, biorąc udział w naszej kampanii społecznej „Mamy mocne strony – razem możemy więcej”. Ogłaszamy II edycję konkursu! Do wygrania 30 bajecznych kącików Bratka.

Informacje o kampanii znajdziesz tutaj.

 

Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty w roku szkolnym 2017/2018!