Już 11 maja zostanie przeprowadzony Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty (OSKT). To niezwykły sprawdzian odbywający się w miłej atmosferze, który daje możliwość zweryfikowania postępów uczniów. OSKT kończy się obszerną informacją zwrotną dla uczniów i nauczycieli, opartą na ocenianiu kształtującym. To ogromna pomoc w przygotowaniu oceny opisowej i docenieniu umiejętności uczniów. Podpowiadamy, jak w pełni wykorzystać możliwości OSKT. 

 

Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty to nieoceniona pomoc dla nauczycieli w podsumowaniu edukacji wczesnoszkolnej. Daje możliwość zebrania wyników i pozwala przygotować raporty na poziomie indywidualnym oraz szkolnym.

oskt

Jeden sprawdzian, wiele korzyści

Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty to nieoceniona pomoc dla nauczycieli w podsumowaniu edukacji wczesnoszkolnej. Po zakończeniu sprawdzianu i wprowadzeniu wyników nauczyciel lub inna osoba wprowadzająca wyniki może skorzystać z klucza odpowiedzi i kartoteki testu. Ponadto otrzymuje:

  • indywidualną informację zwrotną dla ucznia na podstawie oceniania kształtującego,
  • raport wyników całej klasy,
  • raporty ogólnoszkolne i ogólnopolskie uwzględniające różne miary, takie jak średnia/mediana/modalna.

 
Otrzymanie wyniku to dopiero pierwszy element sprawdzianu. Drugim – najważniejszym – jest dalsza praca na podstawie otrzymanych informacji.
 

Jak analizować wyniki OSKT?

Podsumowanie edukacji wczesnoszkolnej to ogólne hasło, pod którym może kryć się wiele działań. OSKT pomaga w wyciągnięciu ogólnych wniosków na temat postępów dzieci. Ocena każdego ucznia nie powinna opierać się wyłącznie na liczbie otrzymanych punktów i średnich. Ważne jest odniesienie do samej pracy tego dziecka – jakie postępy poczyniło, które obszary opanowało w stopniu doskonałym, a w których widać przestrzeń do dalszej pracy. Średnia jest obiektywnym wskaźnikiem, ale nie powinna być jedyną miarą, do jakiej się odnosimy w ocenie klasy czy ucznia. Ważne jest potraktowanie wyników sprawdzianu jako elementu diagnozy, a nie oceny czy rywalizacji. Informacja zwrotna oparta na ocenianiu kształtującym pozwala nie tylko ocenić ucznia, lecz także go docenić.

Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty kończy się listem do ucznia z informacją zwrotną (IZ), zawierającą opis mocnych stron i obszarów do poprawy. Przygotowaliśmy dla Państwa wzór umożliwiający opracowanie listu dla każdego trzecioklasisty (list do Janka), który można dostosować do indywidualnych potrzeb ucznia. Ta forma stanowi bodziec do rozwoju dzieci.
 

Ostatnie chwile na zgłoszenie do OSKT

Zgłoszenia do OSKT przyjmujemy do 28 kwietnia, zostało więc tylko kilka dni! Udział w sprawdzianie daje Państwu wiele korzyści. Oprócz weryfikowania wiedzy uczniów służy:

  • opracowaniu końcowej oceny opisowej ucznia;
  • udzieleniu informacji zwrotnej z elementami oceniania kształtującego;
  • wskazaniu obszarów do dalszej pracy ucznia w klasie czwartej;
  • porównaniu wyników wszystkich klas trzecich z Państwa szkoły;
  • zestawieniu wyników szkoły na tle miasta, województwa i kraju.

 
Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy znajdą Państwo na stronie egzaminy.operon.pl.