Testowanie, egzaminy, sprawdziany – z jednej strony naturalne elementy nauczania, z drugiej – niełatwe momenty bycia uczniem.

 

Konieczność weryfikacji kompetencji 

Koniec trzeciej klasy szkoły podstawowej to bardzo ważny moment edukacji. Odpowiednie podsumowanie pierwszego etapu nauki pozwala na właściwe ukierunkowanie dalszej pracy z uczniami. Nauczyciele konstruują informacje zwrotną dla uczniów tak naprawdę przez cały trzyletni okres edukacji wczesnoszkolnej. Regularna praca z dziećmi oraz obserwacje dostarczają cennych informacji o mocnych i słabszych stronach uczniów. Dodatkowym elementem podsumowującym ten etap nauki może być Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty (OSKT). Celem sprawdzianu jest zbadanie kluczowych kompetencji ucznia w zakresie czytania, pisania, wiedzy o języku, sprawności rachunkowej oraz praktycznych umiejętności w rozwiązywaniu zadań matematycznych. OSKT dzięki wykorzystaniu oceniania kształtującego pokazuje uczniom, z czym radzą sobie dobrze, a co powinni jeszcze poćwiczyć.
 

Jak zapewnić poczucie bezpieczeństwa?

Dla uczniów pierwszych klas sprawdzian może być stresującym elementem nauki. Dzieci w tym wieku dopiero uczą się pracy z własnymi emocjami, a stres związany z nową – i potencjalnie trudną – sytuacją może być duży. Choć oswajanie się dzieci ze sprawdzianami jest nieuchronne, trzeba poświęcić czas na ich odpowiednie przygotowanie. Dlatego OSKT jest oparte na materiałach, z którymi dziećmi pracowały przez trzy lata. Polecenia zostały napisane prostym i zrozumiałym językiem. Ponadto sprawdzianowi towarzyszy przyjazna postać Bratka, która pomaga poradzić sobie z nowymi, czasem trudnymi emocjami.
 

Każdy ma talenty

Uczniowie przed sprawdzianem oglądają terapeutyczną bajkę „O tym, jak ważne jest odczuwanie dumy ze swoich sukcesów”, a rolą nauczyciela przed i po sprawdzianie jest porozmawianie z uczniami o przygodach bohaterów bajki oraz o emocjach dzieci. Bajka ma na celu przekazanie uczniom, że każdy ma talenty oraz mocne strony i może być w czymś dobry. Pomaga dzieciom zrozumieć, że sprawdzian wskazuje, nad czym mogą pracować, ale nie ocenia ich samych i nie służy rywalizacji.

Psycholodzy są zgodni, że informacja zwrotna i możliwość śledzenia swoich postępów zachęcają dzieci do dalszej pracy i tym samym pozwalają osiągać coraz lesze wyniki. Ważna jest natomiast ocena konkretnych elementów nauczania, a nie osoby – poczucie własnej wartości ma ogromny wpływ na cały proces uczenia się. Po OSKT uczniowie, ich opiekunowie i nauczyciele dostają informację zwrotną dotyczącą obszarów, które były rozwijane w trakcie edukacji wczesnoszkolnej. Ma to wspomóc dalszy rozwój dzieci i dostarczyć wiedzy nauczycielom klas czwartych, na co powinni zwrócić uwagę.
 

baner oskt

 
Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem odbędzie się 13 maja 2021 r. Zapisy do sprawdzianu już trwają. Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy znajdą Państwo na stronie egzaminy.operon.pl.

Dla wszystkich uczniów zapisanych na sprawdzian zostaną przygotowane i wysłane papierowe arkusze. Tegoroczna edycja OSKT odbędzie się stacjonarnie w terminie 13.05.2021 r. Jeśli uczniowie nie będą mogli napisać sprawdzianu w szkole, można go przeprowadzić zdalnie w tym samym czasie lub w innym dniu wyznaczonym przez nauczyciela. Nauczyciel w drodze wyjątku będzie mógł przekazać rodzicom papierowe arkusze lub pliki PDF.