Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty (OSKT) to wyjątkowy sprawdzian przeprowadzany nie dla oceny, ale w celu otrzymania wsparcia w stworzeniu dobrej informacji zwrotnej dla uczniów, opiekunów i nauczycieli. Główny cel OSKT pozostaje niezmieniony od lat – jest nim podsumowanie pierwszego etapu edukacji.

 

Dlaczego Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty (OSKT) to sprawdzian przyjazny dziecku?

Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty (OSKT) z Operonem odbędzie się 12 maja 2022 r. Zapisy do sprawdzianu już trwają.

OSKT to sprawdzian przyjazny dziecku ze względu na autorską formułę, która zapewnia duży komfort psychiczny uczniom, ograniczając stres towarzyszący egzaminom. Sprawdzonymi i skutecznymi elementami relaksacyjnymi są film z Bratkiem oraz Bajka Bratka. Film oglądany przed sprawdzianem ma za zadanie wyciszyć i pomóc w skupieniu się przed rozwiązywaniem zadań, natomiast bajka uspokaja dzieci po jego zakończeniu.

Zdaniem psychologów młodszym dzieciom, które znajdą się w sytuacji egzaminacyjnej, należy pomóc przywrócić równowagę emocjonalną przez przemyślane działania o charakterze zaradczym. Takim zabiegiem jest m.in. przeczytanie bajki terapeutycznej pt.O tym, jak ważne jest odczuwanie dumy ze swoich sukcesów i rozmowa nauczyciela z dziećmi na jej temat w ramach Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem. Celem bajki jest możliwość porozmawiania zarówno o przygodach bohaterów, jak i przeżyciach dzieci w odniesieniu do ich doświadczeń związanych ze sprawdzianem. Bajka pomaga także obniżyć poziom stresu uczniów. Wykorzystując sytuacje opisane w bajce, nauczyciel może przeprowadzić z uczniami rozmowę, która pomoże podnieść poziom poczucia własnej wartości dziecka, nawet jeśli uważa ono, że wypadło gorzej niż inni. Bajka uczy, w jaki sposób doceniać nawet najmniejsze sukcesy.

bratek

Bohaterem filmu i bajki terapeutycznej jest Bratek – postać znana i lubiana przez dzieci, która bawi, tłumaczy i oswaja je z nową, nieznaną sytuacją. Przekaz bajki sprawia, że dzieci czują się bardziej pewne siebie, cieszą się z sukcesów i uczą się doceniać swoje mocne strony. Poczucie własnej wartości ma niebagatelny wpływ na proces edukacyjny. Dziecko, które widzi swoje postępy, dostrzega sens wykonywanej pracy i jest lepiej zmotywowane do dalszych ćwiczeń, co w rezultacie skutkuje lepszymi wynikami.

Bratek jest z nami już od wielu lat. To bohater serii „Uczymy się z Bratkiem”, „Ortograffiti z Bratkiem” oraz bajek terapeutycznych. 

O tym, dlaczego warto przystąpić do OSKT, napisała Pani Małgorzata Rożyńska, współautorka podręczników do edukacji wczesnoszkolnej „Uczymy się z Bratkiem” oraz serii „Ortograffiti”:

Pragnę Państwa zachęcić do wzięcia udziału w OSKT i tym samym podsumowania osiągnięć uczniów kończących edukację na pierwszym etapie edukacyjnym. Według mnie jest to istotne, ponieważ stanowi pewnego rodzaju podsumowanie ważnego okresu życia uczniów i ich rodziców.

Jednak pamiętajmy, że w obecnej sytuacji mniejsze znaczenie powinno mieć to, ile poprawnych odpowiedzi udzielą nasi uczniowie lub na ile punktów rozwiążą test. Dziś próbujmy dostrzegać to, czy dzieci podejmują się wykonania różnych wyzwań, które przed nimi stawiamy. A najważniejszym wsparciem, jakiego możemy udzielić swoim uczniom, jest dodanie im pewności siebie i nauczenie wiary we własne możliwości.

Nie bez znaczenia dla nauczycieli klas 1–3 jest dokonanie ewaluacji trzyletniej pracy z dziećmi. Uczestniczenie w OSKT umożliwi Państwu dokonanie wglądu do tego, co opanowali uczniowie zarówno w klasie, jak i w domu. Jestem pewna, że każdy nauczyciel doceni wysiłek swoich dzieci.

OSKT gwarantuje, że osiągnięcia uczniów będą docenione i ocenione w wyjątkowy sposób.

Nie wszystko da się łatwo i szybko zdiagnozować, dlatego warto sięgnąć po narzędzia takie jak Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty (OSKT). Nie dla oceny, jak podkreśla Małgorzata Rożyńska, ale w celu otrzymania wsparcia w stworzeniu dobrej informacji zwrotnej dla uczniów, opiekunów i nauczycieli.

O tym, dlaczego warto przeprowadzić sprawdzian w trzecich klasach, jak ważny jest sposób interpretacji wyników indywidualnych i grupowych oraz jakie miary stosować przy ocenie, opowiada metodyczka Sabina Furgoł podczas webinaru „Podsumowanie edukacji klas trzecich po roku nauki zdalnej”. Zachęcamy do zobaczenia całego nagrania ze spotkania >> NAGRANIE TUTAJ.

Wszystkim zapisanym życzymy powodzenia w trakcie Sprawdzianu, a nauczycielom – dużo satysfakcji z pracy z dziećmi! Jeśli chcą Państwo zgłosić szkołę, zapraszamy do zapisów.

Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy znajdą Państwo na stronie egzaminy.operon.pl.