Zakończenie nauki w klasie trzeciej szkoły podstawowej to pierwszy przełomowy moment w szkolnym życiu dziecka. Przejście do klasy czwartej oznacza podział na przedmioty, poznanie nowych nauczycieli i nowych sposobów prowadzenia lekcji. Dla wielu uczniów wkroczenie w ten nowy, bardziej dorosły etap jest ekscytujące, dla niektórych jednak może się wiązać ze stresem. Warto więc ich przygotować na ten moment przejścia poprzez wzmocnienie w nich poczucia własnej wartości i dumy z tego, co udało im się osiągnąć w pierwszych latach nauki.

Jednym ze sposób na realizację tego założenia może być udział szkoły w Ogólnopolskim Sprawdzianie Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem. Celem sprawdzianu jest zbadanie kluczowych kompetencji ucznia w zakresie czytania, pisania, wiedzy o języku, sprawności rachunkowej oraz praktycznych umiejętności w rozwiązywaniu zadań matematycznych. Istotnym aspektem jest stosowanie oceniania kształtującego, czyli opisowej formy oceny dodatkowo skupionej na podkreśleniu mocnych stron dziecka, tak aby przekazać konstruktywną i zrozumiałą informację zwrotną uczniowi oraz jego opiekunom.

Jak taka formuła sprawdza się w rzeczywistości szkolnej? Zapytaliśmy o to samych nauczycieli.

Mnie przekonuje forma tego sprawdzianu, którą mogę nazwać przyjazną dziecku. Przede wszystkim nie odbiega od tego, nad czym pracujemy przez trzy lata. Polecenia są napisane zrozumiałym językiem. Cenię szczególnie to, że klucz odpowiedzi jest tak skonstruowany, aby oceniać na korzyść dziecka – mówi Julia Majewska, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.

Wśród części rodziców i nauczycieli pojawiają się wątpliwości, czy sprawdzian na tak wczesnym etapie edukacji ma uzasadnienie i czy nie jest źródłem niepotrzebnego stresu.

– Jest to naturalna część składowa edukacji. W swoim szkolnym życiu dzieci mają i będą miały jeszcze wiele takich testów i nie ma powodu, aby ich unikały. Sprawdzian ma pokazać, na ile uczeń umie wykorzystać to, czego uczy się w szkole – tłumaczy Beata Kupracz. – Nie należy jednak przykładać do nich nadmiernego znaczenia, by nie wywoływać niepotrzebnego stresu. Tu rolą nauczyciela jest przedstawienie tego sprawdzianu uczniom i ich rodzicom jako naturalnego etapu edukacji.

Jako organizatorzy zwracamy szczególną uwagę na stan emocjonalny dzieci przystępujących do pierwszego sprawdzianu. Dlatego formuła OSKT jest uzupełniona o elementy terapeutyczne stosowane przed sprawdzianem i po nim. Spostrzeżenia nauczyciela dotyczące tych aspektów opisaliśmy w poprzednim artykule.

Zdaniem psychologów poczucie własnej wartości ma niebagatelny wpływ na proces edukacyjny. Dziecko, które widzi swoje postępy, dostrzega sens wykonywanej pracy oraz jest lepiej zmotywowane do dalszych ćwiczeń, a w rezultacie ma szansę osiągać lepsze wyniki.

– Warto wskazać uczniom, co już potrafią, a co muszą jeszcze poćwiczyć. Wynik sprawdzianu może być jednak uzależniony od wielu czynników, choćby słabszej dyspozycji w danym dniu. Dlatego przekazując informację zwrotną uczniowi i rodzicom, mam na uwadze, że jest to pewna składowa określająca umiejętności ucznia – dodaje Beata Kupracz.

Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem odbędzie się 26 kwietnia 2018 r. Zapisy do programu już trwają. Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy znajdą Państwo na stronie www.egzaminy.operon.pl.

 

Chcesz podzielić się swoją opinią o dotychczasowych doświadczeniach związanych z Ogólnopolskim Sprawdzianem Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem? Napisz do nas info@operon.pl, podając w tytule maila „Opinia o OSKT”.