Uwaga na słowa – jak motywować, a nie stresować
09/10/2023Współpraca z uczniami w szkole jest znacznie trudniejsza bez odpowiedniej dawki motywacji. Z tego powodu dzisiaj chcielibyśmy poświęcić uwagę temu kluczowemu aspektowi – motywacji. Dzielimy się wskazówkami dotyczącymi tego, na co warto zwracać uwagę w trakcie rozmów z uczniami klas ósmych, aby skutecznie pobudzić ich motywację, a nie potęgować towarzyszącego im stresu.
Jak wzmocnić motywację wśród uczniów?
Największym wyzwaniem podczas egzaminów i przygotowań do nich jest nieuchronny towarzysz – stres. Stres w umiarkowanych ilościach może być motorem napędowym i mobilizować do działania. Jednakże jeśli osiągnie zbyt wysoki poziom, może doprowadzić do paraliżującego efektu. Niestety pod wpływem nadmiernego stresu uczniowie często borykają się z trudnościami w koncentracji, przypominaniu sobie informacji, a nawet w wykonywaniu logicznych zadań.
W związku z tym ważne jest, aby być czujnym i nie zwiększać nieświadomie poziomu stresu u uczniów. Oto kilka zachowań, których należy unikać, szczególnie podczas trudnych momentów:
- Unikaj nadmiernej krytyki, gdy uczniowie mają trudności z zapamiętywaniem lub rozumieniem materiału. Zamiast tego można powiedzieć: „Rozumiem, że to może być trudne, spróbujmy razem to powtórzyć”.
- Nie wyśmiewaj się z niewiedzy ucznia. Zamiast tego lepiej zaoferować pomoc lub zachęcić do zadawania pytań.
- Nie wypominaj przeszłych błędów, np. „Kowalski jak zwykle się uczysz na ostatnią chwilę”. Taki komentarz może tylko zwiększyć presję i demotywować. Lepiej jest skupić się na teraźniejszości i planie działania.
- Nie bagatelizuj emocji i obaw ucznia. Warto słuchać go z empatią i zrozumieniem: „Rozumiem, że czujesz się zestresowany. To normalne uczucie”.
- Nie przekładaj własnych obaw na ucznia. Twoje obawy mogą być niepotrzebnym dodatkowym obciążeniem dla niego. Słowa „Jestem pewien/pewna, że sobie poradzisz” mogą być bardziej pomocne niż wyrażanie własnych obaw.
Wspieranie uczniów podczas stresujących momentów to klucz do ich sukcesu. Warto zachować cierpliwość, zrozumienie i pozytywną atmosferę, aby pomóc im w radzeniu sobie ze stresem i w osiąganiu swoich celów.
Zapisz szkołę do Ogólnopolskiego Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty i pozwól uczniom oswoić stres egzaminacyjny
Ogólnopolski Próbny Egzamin Ósmoklasisty z Operonem to wydarzenie o ogólnopolskim zasięgu, które odbywa się w tysiącach szkół w całej Polsce. Jest to doskonała okazja do przeprowadzenia próby generalnej przed prawdziwym egzaminem ósmoklasisty, w warunkach identycznych z tymi podczas egzaminu państwowego. Dzięki temu uczniowie klas ósmych mają możliwość sprawdzenia swojej wiedzy, umiejętności rozwiązywania zadań w określonym czasie, oswojenia się ze stresem i uświadomienia sobie, że egzamin zbliża się nieuchronnie.
W tym roku szkolnym Ogólnopolski Próbny Egzamin Ósmoklasistyz Operonem odbędzie się w dniach 5–7 grudnia 2023 r. według następującego harmonogramu:
5 grudnia – język polski,
6 grudnia – matematyka,
7 grudnia – język angielski i język niemiecki.
Szkoły biorące udział w Ogólnopolskim Próbnym Egzaminie Ósmoklasisty mają możliwość sprawdzenia wszystkich aspektów organizacyjnych przy przeprowadzeniu egzaminu tej rangi,a uczniowie mogą poczuć atmosferę towarzyszącą egzaminowi państwowemu. Dlatego zachęcamy Państwa, by egzamin próbny przeprowadzić zgodnie z wytycznymi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej:
- zorganizować losowanie miejsc przez uczniów wchodzących na salę egzaminacyjną,
- wprowadzić zakaz wnoszenia telefonów komórkowych na salę egzaminacyjną,
- wymagać stroju galowego.
Aby wziąć udział w egzaminie próbnym, szkoła musi zgłosić liczbę uczniów, którzy przystąpią do Ogólnopolskiego Próbnego Egzaminu Ósmoklasistyz Operonem. Zgłoszenia przyjmujemy za pośrednictwem strony internetowej egzaminy.operon.pl.