Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty (OSKT) to sprawdzian przeprowadzany na zakończenie pierwszego etapu edukacji. Opisowa informacja zwrotna uwzględniająca elementy oceniania kształtującego zapewnia odpowiednie podsumowanie zdobytych przez uczniów umiejętności. Dlaczego warto przeprowadzić w szkole OSKT? My pytamy – Państwo odpowiadają.

 

Pomoc w ocenieniu postępów uczniów

Rozpoczęcie edukacji wczesnoszkolnej to kluczowy moment, który wprowadza uczniów w świat nauki. Pierwsze trzy lata spędzone w murach szkoły stanowią istotny okres, pozwalający dzieciom na oswojenie się ze szkolnym środowiskiem i opanowanie podstawowych umiejętności, takich jak czytanie, pisanie i liczenie.

W tym początkowym etapie nauki oceny uczniów mają charakter opisowy. Samo ocenianie skupia się na ogólnym rozwoju uczniów oraz na ich postępach w zdobywaniu wiedzy. Stanowi ważne narzędzie do monitorowania rozwoju ucznia w trakcie pierwszych lat nauki w szkole. OSKT pomaga nauczycielom podsumować trzyletni wysiłek uczniów, gdyż do opracowania wyników sprawdzianu wykorzystuje się ocenianie kształtujące. Takie wyniki:

  • obejmują ocenę kluczowych umiejętności, takich jak: pisanie, czytanie, słuchanie ze zrozumieniem, liczenie oraz rozumienie zjawisk przyrodniczych;
  • stanowią cenną informację zwrotną dla uczniów i nauczycieli, umożliwiającą świadome monitorowanie postępów w nauce;
  • informują, z czym uczniowie dobrze sobie radzą, a nad czym powinni jeszcze popracować;
  • są przydatnym narzędziem dla nauczycieli klas czwartych, wspierającym planowanie efektywnej pracy z nowym rocznikiem uczniów.

 

baner oskt

To tylko kilka korzyści wskazywanych przez Państwa w odniesieniu do OSKT. Jeśli chcieliby się Państwo podzielić z nami opinią, zachęcamy do wypełnienia ankiety, która – podobnie jak informacja zwrotna OSKT – jest w całości przygotowana w formie opisowej. Ankieta znajduje się TUTAJ.

ankieta oskt

Opisowa informacja zwrotna (IZ) ma dużą wartość, choć zwykle jej przygotowanie wymaga więcej czasu. Opisowa IZ generowana po wprowadzeniu wyników uczniów biorących udział w OSKT do systemu zdecydowanie pozwala zaoszczędzić cenny czas. Ma formę listu, co umożliwia przekazanie oceny w sposób motywujący, a ponadto dostosowany do każdego ucznia.
 

Co otrzymuje szkoła zgłaszająca się do OSKT? 

OSKT warto przeprowadzić także ze względu na ogólnopolski charakter akcji, dzięki czemu mogą Państwo sprawdzić, jak uczniowie wypadają na tle innych uczniów z Polski. Sprawdzian daje szansę zebrania dużej liczby informacji z różnych obszarów – indywidualnych, o konkretnych uczniach, ale też zbiorczych – o klasie czy szkole.

Szkoły zgłoszone do sprawdzianu otrzymują:

  • drukowane arkusze sprawdzianu dla wszystkich zgłoszonych uczniów z języka polskiego, matematyki i przyrody;
  • dostęp do materiałów rekomendowanych na rozpoczęcie i zakończenie sprawdzianu: film oraz bajkę z Bratkiem; materiały te mają zapewnić dzieciom komfort psychiczny i pomóc im zrozumieć oraz oswoić emocje odczuwane w sytuacji związanej z pisaniem sprawdzianu;
  • nagranie sprawdzające kompetencje słuchania ze zrozumieniem oraz jego transkrypcję;
  • instrukcję dla nauczyciela dotyczącą przeprowadzenia sprawdzianu;
  • dostęp do panelu umożliwiającego generowanie informacji zwrotnej dla każdego ucznia w formie oceny opisowej (indywidualnego listu)
    z elementami oceniania kształtującego;
  • możliwość generowania podsumowań i raportów dla każdego ucznia, klasy i szkoły;
  • przykłady ćwiczeń wzmacniających badane kompetencje.

 
Jak dołączyć do OSKT?

Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty z Operonem odbędzie się 9 maja 2024 r. Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy znajdą Państwo na stronie egzaminy.operon.pl.

button

Wstępna diagnoza – „Testy 3-klasisty. Ćwiczenia i odpowiedzi”

„Testy 3-klasisty. Ćwiczenia i odpowiedzi” zawierają odpowiednio dobrane, ciekawe dla uczniów i sprawdzone przez nauczycieli materiały ćwiczeniowe. Publikacja składa się z trzech części, a każda z nich diagnozuje poziom opanowania poszczególnych kompetencji: polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej. Testy służą ocenie wspierającej rozwój, wskazującej poziom opanowania poszczególnych obszarów z podstawy programowej i mobilizacji do dalszej nauki.

Ćwiczenia mogą być także wsparciem dla nauczycieli w oswojeniu uczniów z formułą sprawdzianu trzecioklasisty i wypracowaniu u nich schematu udzielania poprawnych odpowiedzi.

Więcej na temat publikacji pisaliśmy TUTAJ.