30 września minął termin złożenia wstępnych deklaracji maturalnych. Czy Państwa uczniowie są pewni swoich wyborów? Być może część z nich dopiero teraz naprawdę zaczęła się wahać. Być może zadają sobie pytanie o to, czy zdołają uzupełnić luki w wiedzy, konsultują sprawy z koleżankami i kolegami, zastawiają się, czy ich wybór to dobra decyzja. 

 

W ostatecznej deklaracji maturalnej mogą nastąpić zmiany względem deklaracji wstępnej. Jak zatem wesprzeć uczniów podjęciu ostatecznej decyzji dotyczącej przedmiotów zdawanych na maturze? Jak pomóc im przeanalizować własne decyzje tak, by do 7 lutego dokonali przemyślanych finalnych wyborów – spójnych z ich wartościami, planami na przyszłość, adekwatnych do kompetencji i stanu wiedzy?
 

Jakie przedmioty maturalne wybierają uczniowie? 

znaki zapytania dziewczyna

Wybór przedmiotów maturalnych to dla młodego człowieka niezwykle istotna decyzja. W większości przypadków wiążę się z nadaniem wstępnego kierunku studenckiej i zawodowej drodze. Warto więc podjąć tę decyzję w sposób przemyślany, zgodny z własnymi wartościami, marzeniami, aspiracjami, celami.

Jakie przedmioty maturalne na poziomie rozszerzonym uczniowie najczęściej wybierali na maturze w minionym roku szkolnym?

Według danych CKE na podium znalazły się: język angielski (aż 58,5% absolwentów 2021 r.), matematyka (27,5% absolwentów), język polski (21,3%). W pierwszej piątce uplasowały się też geografia (19,9%) i biologia (16,3%). Ciekawe jest to, że informatyka, która od wielu lat jest najchętniej wybieranym kierunkiem studiów, na maturze wybierana jest przez zaledwie 3% maturzystów.

Co roku tysiące uczniów zastanawiają się, jakie przedmioty zdawać na maturze. Jak pomóc przyszłym maturzystom w tym ważnym wyborze?
 

Przemyślany wybór przedmiotu – czyli jaki?

Dobry wybór dla każdego oznaczał będzie coś innego. Udzielając wskazówek, nie możemy zagwarantować uczniowi dokonania właściwego wyboru. Możemy jednak ułatwić mu podjęcie decyzji.

Na wyzwanie wyboru przedmiotów zdawanych na maturze warto spojrzeć w trzech perspektywach:

  • DANE –  warto wesprzeć uczniów w kompletowaniu danych, które ułatwią im podjęcie decyzji. Istotne będą nie tylko wiadomości dotyczące wymogów rekrutacyjnych konkretnych kierunków studiów (przydatne informacje można znaleźć m.in. na stronie https://mapaakademicka.pl/). Bezcenna jest także wiedza, którą nauczyciel gromadzi przez lata licealnej pracy z uczniem. Wsparciem w podejmowaniu decyzji mogą być dla przyszłego maturzysty m.in. informacje dotyczące jego mocnych stron, dobrze opanowanych kompetencji, a także informacja zwrotna na temat umiejętności czy partii materiału, które zasługują na szczególną uwagę w kontekście przygotowań do egzaminu.
  • CELE – warto w tej perspektywie zwrócić uwagę na związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy wyborem przedmiotu maturalnego a rekrutacją na studia i rynkiem pracy. Rozmowy o motywacji wyboru danego przedmiotu, marzeniach i aspiracjach mogą pomóc wyznaczyć cele związane ze studiami czy pracą zawodową.
  • EMOCJE – nie warto separować rozmów o celach i maturalnych wyborach od emocji. Wiemy, ile różnych odczuć wiąże się z egzaminem dojrzałości, często sami do dziś je pamiętamy. Jednocześnie obserwujemy, że w dzisiejszym świecie – nastawionym na działanie – emocje, wątpliwości, obawy bywają odsuwane na dalszy plan, uznawane za przeszkody w działaniu. Warto zachęcić uczniów nie tylko do wyrażania emocji, lecz także do uważności na nie – również w kontekście maturalnych wyborów. W końcu mowa o scenariuszach przyszłości – dobrze zwrócić uwagę nie tylko na ich opłacalność, ale także na emocje i uczucia, jakie się z nimi wiążą.

 
Uruchamiając powyższe perspektywy, warto zapytać uczniów, jaka jest ich motywacja wyboru przedmiotów maturalnych: czy kierują się wizją przyszłości, czy innymi kwestiami? Jakie emocje towarzyszą im przy tym wyborze? Zachęcić ich do zapoznania się z faktami i danymi dotyczącymi rozważanych kierunków studiów i zawodowej przyszłości. Czy dane upewniają ucznia w wyborze kierunku, czy może okazują się niespójne z marzeniami i celami? Jakie plusy, a jakie minusy swoich wstępnych decyzji widzą uczniowie? Czego się obawiają? Analizę warto dopełnić praktyką.
 

Weryfikacja wyboru w praktyce i próba generalna przed egzaminem

Sposobem na to, by wybór przedmiotów maturalnych zweryfikować w praktyce, jest udział w próbnej maturze. W ramach Próbnej Matury z Operonem przygotowaliśmy arkusze aż dla 11 przedmiotów: języka polskiego, matematyki, biologii, chemii, fizyki, geografii, historii, informatyki, języka angielskiego, języka niemieckiego, wiedzy o społeczeństwie. Arkusze Wydawnictwa Operon w pełni odzwierciedlają arkusze egzaminacyjne i są zgodne z aktualnymi wymaganiami egzaminacyjnymi CKE.

Jak Próbna Matura z Operonem pomaga dokonać ostatecznych wyborów przedmiotów zdawanych na maturze?

  • Udział w Próbnej Maturze z Operonem pozwala uczniom rozpoznać i oswoić formułę egzaminu. Mogą oni w warunkach identycznych jak podczas egzaminu państwowego zmierzyć się z zadaniami z przedmiotów, które uwzględnili w deklaracjach, oswoić typy zadań i presję czasową.
  • Udział w Próbnej Maturze to także dostęp do modułu raportowego, w którym nauczyciele mogą wygenerować raporty dotyczące wyników ucznia, klasy i szkoły (m.in. raport łatwości zadań). Dzięki otrzymanej informacji zwrotnej uczniowie zyskują wiedzę na temat swojego stanu wiedzy i luk kompetencyjnych. Plany powtórzeniowe dostępne dla szkół, które biorą udział w Próbnej Maturze z Operonem, pomagają natomiast opracować przebieg dalszej pracy, dzięki czemu uczniowie mogą łatwiej oszacować, ile nauki jeszcze przed nimi.

 
W perspektywie DANYCH, EMOCJI I CELÓW próbna matura jest ważnym etapem podejmowania decyzji. Pozwala uczniom uzyskać informacje o aktualnym stanie wiedzy, rozpoznać luki kompetencyjne, zmierzyć się z emocjami towarzyszącymi egzaminowi, wreszcie – zweryfikować realność własnych celów i zaplanować kroki do ich realizacji.

Udział w Próbnej Maturze z Operonem pozwala uczniom zweryfikować swoje wybory w praktyce – do teoretycznych rozważań, które towarzyszą im od dłuższego czasu, dołączyć komponent praktyczny w postaci próby generalnej przed egzaminem państwowym.

Próbna Matura z Operonem odbędzie się w dniach 2225 listopada 2021r.

Zgłoszenia do Próbnej Matury z Operonem przyjmujemy do 17 października 2021 r. za pośrednictwem strony internetowej egzaminy.operon.pl.

baner 11 przedmiotow

Więcej informacji na temat tegorocznej edycji egzaminu znajduje się na stronie egzaminy.operon.pl.