Większość uczniów klas 1–3 w szkołach podstawowych wraca do nauki stacjonarnej lub hybrydowej – to dobra wiadomość, która cieszy dzieci, nauczycieli i rodziców. Już 13 maja zostanie przeprowadzony Ogólnopolski Sprawdzian kompetencji Trzecioklasisty (OSKT), który daje możliwość zebrania wyników i pozwala przygotować raporty na poziomie indywidualnym oraz szkolnym. 

 

Wynik sprawdzianu trzecioklasisty

Po zakończeniu sprawdzianu z Operonem nauczyciele lub inne osoby wprowadzające wyniki mogą skorzystać z klucza odpowiedzi i kartoteki testu. Dzięki temu dodatkową informacją poza samym wynikiem jest ocena łatwości zadania (w odniesieniu do wykonania całej klasy). Wprowadzenie wyników do panelu pozwala uzyskać:

  • indywidualną informację zwrotną dla ucznia na podstawie oceniania kształtującego,
  • raport wyników całej klasy;
  • raporty ogólnoszkolne i ogólnopolskie, uwzględniające różne miary, takie jak średnia/mediana/modalna.

 
Jak pracować z wynikami? 

rozesmiane dzieci i bratek

Otrzymanie wyniku to dopiero pierwszy element sprawdzianu. Drugim, najważniejszym jest dalsza praca z tym, co otrzymaliśmy. Po pierwsze ocena pojedynczego ucznia nie powinna bazować tylko na liczbie punktów i średnich. Ważne jest odniesienie do samej pracy tego dziecka – jakie postępy poczyniło, jakie obszary podstawy programowej opanowało w stopniu doskonałym, a gdzie widać przestrzeń do dalszej pracy. Po drugie ważne jest, by patrzeć na sprawdzian jak na ocenę konkretnych elementów, które znalazły się w pytaniach, i nie uogólniać wniosków ze sprawdzianu na obszary, które testem nie były badane.

W przypadku wyników zbiorczych powinniśmy patrzeć przez pryzmat trudności zadań i wyników w przy użyciu różnych miar: średniej, mediany, modalnej. Średnia, choć bardzo popularna w polskiej edukacji, nie powinna być jedyną miarą, do jakiej się odnosimy w ocenie klasy czy ucznia. Ważne jest potraktowanie wyników sprawdzianu jako elementu diagnozy, a nie oceny czy rywalizacji.

O tym, dlaczego warto przeprowadzić sprawdzian w trzecich klasach, jak ważny jest sposób interpretacji wyników indywidualnych i grupowych oraz jakie miary stosować przy ocenie opowiada metodyczka Sabina Furgoł podczas webinaru „Podsumowanie edukacji klas trzecich po roku nauki zdalnej”. Zachęcamy do zobaczenia całego nagrania ze spotkania. >>ZOBACZ<<

 
Wartościowa informacja dla nauczycieli klas czwartych

Wynik sprawdzianu daje możliwość przygotowania nie tylko indywidualnej informacji zwrotnej oraz oceny opisowej dla ucznia, lecz także diagnozy wstępnej dla klas czwartych. Mamy świadomość, że wielu nauczycieli wyższych etapów edukacji samodzielnie przeprowadza testy po rozpoczęciu roku szkolnego, ale sprawdzian na zakończenie trzeciej klasy może dać rzetelny obraz umiejętności nabytych przez uczniów podczas pierwszego etapu edukacji. Wynik sprawdzianu połączony z obserwacją nauczyciela prowadzącego to bogaty materiał do diagnozy wstępnej dla klas czwartych.
 

Zgłoszenia do OSKT trwają!

Sprawdzian planujemy na 13 maja. Jeśli z powodu pandemii nie będzie możliwości przeprowadzenia go w tym terminie, istnieje możliwość wybrania innego dnia przez dyrektora. W przypadku nauczania hybrydowego można przeznaczyć na sprawdzian kilka dni, w których poszczególne grupy uczniów będą pisać go stacjonarnie w szkole.

Istnieje także możliwość przeprowadzenia sprawdzianu zdalnie dla osób przebywających na kwarantannie przez przekazanie rodzicom uczniów arkuszy papierowych lub plików PDF. Arkusze do końca roku szkolnego będą dostępne po zalogowaniu się do konta osoby zgłaszającej szkołę, tylko dla zgłoszonych wcześniej szkół.

zglos szkole button

 

 

 

Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy znajdą Państwo na stronie egzaminy.operon.pl.