Co to jest faktura? Jak ją odczytywać? Jak analizować odcinek wypłaty czy jak zrobić racjonalne zakupy? Który kredyt jest korzystniejszy? Takie i podobne zadania rozwiązywali gimnazjaliści w ramach dodatkowego badania PISA 2012 dotyczącego kompetencji finansowych. Polscy 15-latkowie wypadli nieco lepiej niż średnia krajów OECD.

Badanie PISA 2012 dotyczące umiejętności finansowych przeprowadzono w 18 krajach OECD. Najlepsi okazali się uczniowie z Szanghaju. Za nimi byli uczniowie z Belgii (541 punktów), Estonii (529), Australii (526), Nowej Zelandii (520) i Czech (513).

Polscy gimnazjaliści uzyskali 510 punktów – to o kilka więcej niż średnia badanych krajów. Natomiast około 9 proc. uczniów ma niski poziom umiejętności, a tylko co piąty nastolatek w Polsce uzyskał wysokie wyniki. To mniej niż średnia.

Największą rozbieżność widać w kwestii posiadania przez gimnazjalistów własnych kont bankowych. Ma je tylko 15 proc. uczniów w naszym kraju. Średnia krajów OECD to 58 proc.

Wyniki badania pokazują, że na umiejętności finansowe wśród nastolatków wpływ ma m.in. wykształcenie rodziców (różnica między dziećmi z rodzin z wyższym wykształceniem a dziećmi z rodzin bez takiego wykształcenia wynosi 49 punktów) oraz wielkość miejscowości, w którym znajduje się szkoła i mieszkają uczniowie. W wiejskich szkołach wynik był niższy. Nie było jednak znaczącej różnicy między małym a wielkim miastem.

Badania w Polsce przeprowadzili eksperci Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Szczegółowe informacje: http://www.ibe.edu.pl/images/prasa/pisa2012_umiejetnoscifinansowe.pdf