Gamifikacja w szkołach. Przedsiębiorczość na podstawie gry
08/09/2014Od września uczniowie i nauczyciele czterech liceów oraz dwóch gimnazjów w Gdańsku rozpoczną pilotażowy projekt dotyczący lekcji przedsiębiorczości. Program zakłada nowatorskie podejście do nauczania tego przedmiotu i wykorzystanie techniki gamifikacji w nauczaniu.
Celem projektu prowadzonego od września 2014 roku w kilku gdańskich szkołach jest wpracowanie modelu edukacyjnego, który zamieni sposób uczenia pamięciowego na uczenie przez doświadczenie. Wykorzystana zostanie przy tym mechanika gamifikacji, oparta na teorii gier. Projekt pod hasłem „Lekcje Przedsiębiorczości – In Business” prowadzą Gdańska Fundacja Przedsiębiorczości oraz Wydział Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
W komunikacie prasowym UM w Gdańsku można przeczytać, że gamifikację wybrano dlatego, że wykorzystuje najbardziej pierwotne mechanizmy motywacyjne, stymuluje mózg do wydzielania endorfin – hormonów szczęścia. Gamifikacja trafia w pierwotne potrzeby człowieka – sprostania wyzwaniu, poczuciu spełnienia i satysfakcji.
We wrześniu nauczyciele przedsiębiorczości i uczniowie zaangażowani w projekt będą stawiać pierwsze kroki. Pilotaż jest prowadzony w II, III, V i IX LO w Gdańsku oraz 8 i 25 Gimnazjum w Gdańsku. Trwają prace nad przygotowaniem modelu nauczania przedsiębiorczości w szkołach. Ma on zawierać m.in. wzorcowy program z kompletem zadań do wykonywania przez uczniów, zadania dodatkowe, opis metodologii oraz narzędzie do zbierania wyników osiąganych przez uczniów.