Gestykulacja pomaga uczniom w rozwiązywaniu zadań z matematyki – zauważyli naukowcy z University of Chicago. Ich zdaniem posługiwanie się gestami pobudza twórcze podejście do problemu i usprawnia proces myślenia.

Naukowcy z University of Chicago przebadali 176 uczniów w wieku 10 i 11 lat. Dzieci miały za zadanie rozwiązać na tablicy równania i wyjaśnić sposób, w jaki je obliczają. Uczestników badania podzielono na trzy grupy. Dzieci w pierwszej grupie mogły pomagać sobie gestami przy rozwiązywaniu zadań, członkowie drugiej musieli unikać gestykulacji, a dzieci z trzeciej grupy nie otrzymały żadnych wskazówek. Eksperyment doprowadził do wniosku, że uczniowie wykonujący gesty cztery razy częściej rozwiązywali równania prawidłowo.

„Badania pokazują, że gestykulowanie pomagało dzieciom przekazać swoje pomysły na rozwiązanie zadań i jednocześnie spowodowało, że były bardziej nastawione na odbiór wskazówek potrzebnych do znalezienia rozwiązania” – czytamy na portalu psychologicznym „Charaktery”, który przytacza wyniki badań. Zasugerowano, że wyniki eksperymentu mogą przyczynić się do stworzenia nowej metody nauczania m.in. matematyki.

Naukowcy z University of Chicago podsunęli dzieciom również pomysł na wykonywanie gestu w postaci litery V pod cyframi w równaniu tak, aby łatwiej można było policzyć poszczególne składniki (proste połączenie cyfr po obu stronach równania tak, aby łatwiej dojść do rozwiązania). Wnioski były takie: gestykulacja nie tylko wzmaga odtwarzanie przyswojonych treści, lecz także wzmacnia odkrywanie nowych rozwiązań. Gest zachęcał uczniów także do próby wyrażenia tego, co przeczuwali, i pozwalał otworzyć się na to, co nowe, dzięki czemu prowadził do skuteczniejszego uczenia się.

Naukowcy sprawdzali również wpływ przesuwania elementów i ich dotykania (np. magnetycznych liter na tablicy) na proces uczenia się. Doszli do wniosku, że ma ono mniejszy wpływ na naukę niż gestykulacja. Zgodnie z uzyskanymi badaniami poznawanie zagadnień matematycznych ma być łatwiejsze dla dzieci, jeśli używają gestów.