Na miesiąc przed egzaminem gimnazjalnym Instytut Badań Edukacyjnych opublikował wyniki badania nazwanego Diagnozą Kompetencji Gimnazjalistów – donosi PAP. Diagnoza przeprowadzona razem z próbnym egzaminem gimnazjalnym miała wskazać, z czym uczniowie radzą sobie dobrze, a nad czym muszą popracować.

 

Gimnazjaliści zadawalająco radzili sobie z zadaniami polegającymi na prostym wyszukiwaniu informacji w różnych typach materiałów, z analizą tekstów i schematów oraz wyciąganiem na ich podstawie wniosków. Nie najgorzej wypadły także zadania sprawdzające umiejętność rozumowania i argumentacji oraz dobierania modelu matematycznego do przedstawionej sytuacji. Dużo trudniejsze okazały się zadania matematyczne wymagające nieoczywistej strategii rozwiązania, syntezy treści czy jej interpretacji.

 

Z diagnozy wynika, że uczniowie mają spore trudności ze świadomym i krytycznym odbiorem tekstów kultury, w tym filmu i reklamy. Zdaniem eksperta IBE dr hab. Krzysztofa Biedrzyckiego kultura popularna, która jest naturalnym środowiskiem uczniów, powinna się stać przedmiotem szkolnej refleksji: „Nie powinniśmy pozwolić, by uczeń utrwalał w sobie przekonanie, że między kulturą prezentowaną mu w szkole (klasyczną, tradycyjną, wysoką), a tą, która jest jego żywiołem, rozciąga się przepaść”.