Wyniki kwietniowego egzaminu gimnazjalnego nie będą lepsze niż w poprzednich latach. Taki jest wniosek „Diagnozy kompetencji gimnazjalistów” przeprowadzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Będzie to pierwszy egzamin przeprowadzony według nowej formuły, dlatego wyniki próby nie są do końca porównywalne z wynikami egzaminów z poprzednich lat. Wyraźnie jednak widać, że choć zmieniła się podstawa programowa, to wyniki uczniów w tej części testów pozostały takie same. Widać to szczególnie w arkuszach matematycznych. Podobnie wygląda jednak też porównanie wyników z części przyrodniczej, historycznej i polonistycznej.

Tak jak w poprzednich latach, „Diagnoza” pokazała, jak duże jest zróżnicowanie poziomów nauczania w poszczególnych szkołach. Z analizy wynika także, że uczniowie nadal mają duże problemy z zadaniami opartymi na podstawowej wiedzy. W dalszym ciągu tym, co gubi uczniów, jest nieuważne  czytanie poleceń. Powodem wielu błędów jest nadal zbytni pośpiech.