Jedno z poznańskich gimnazjów realizuje program nauczania inspirowany fińskimi rozwiązaniami edukacyjnymi. Uczniowie wybierają dziedziny, z których wiedzę chcą zdobywać. 

Edukacja w Finlandii zakłada możliwość wybierania przez uczniów kursów. Każda grupa zainteresowana danymi zajęciami pracuje pod kierunkiem wyznaczonych nauczycieli. Taki indywidualny tok nauczania zaczyna się w na poziomie szkoły średniej.

Społeczne Gimnazjum nr 2 im. Edwarda hr. Raczyńskiego STO w Poznaniu to jedna z placówek, która wzoruje swój program na fińskich zasadach. Uczniowie po ukończeniu pierwszej klasy mogą wybrać poziom nauczania takich przedmiotów, jak język polski, historia, matematyka, fizyka, chemia, biologia czy geografia. Poziom podstawowy obejmuje treści i umiejętności przewidziane w podstawie programowej. Natomiast poziom rozszerzony jest uzupełniony o autorski programu przygotowany przez nauczyciela. 

Z kolei pierwszoklasiści mogą wybierać spośród oferty interdyscyplinarnych warsztatów. Zajęcia są realizowane w ramach kilkutygodniowych cyklów. Prowadzone są w małych grupach w oparciu o metodę projektu oraz pracy warsztatowej.

Fiński system zakłada przede wszystkim na to, że sam uczeń ponosi odpowiedzialności za swoje wybory.  W tym skandynawskim kraju przez pierwsze sześć lat nauki stopnie nie są ważne. Najważniejsze jest nauczyć dziecko chęci poszukiwania wiedzy i umiejętności współpracy.