Obok tradycyjnego wykładu w nauce historii wykorzystać można którąś z gier planszowych osadzonych w realiach minionych czasów. Takie rozwiązanie uczy w dodatku współpracy, planowania czy logicznego myślenia. Gry planszowe mogą okazać się świetnym uzupełnieniem zajęć dydaktycznych lub świetlicowych, o świątecznych prezentach nie wspominając…

Rynek wydawniczy gier oferuje coraz więcej pozycji dotyczących historii Polski. Co ciekawe, coraz śmielej wkraczają na ten rynek państwowe instytucje. W ostatnim czasie nowości zaprezentował zarówno Instytut Pamięci Narodowej (gra „111”) jak i Zakład Narodowy im. Ossolińskim (reprint „Piasta”).

Oto kilka najpopularniejszych przykładów:

1. „Mali Powstańcy” – gra przenosi nas do roku 1944 i przybliża funkcjonowanie Harcerskiej Poczty Polowej, działającej w czasie powstania warszawskiego. Gracze kierują jednym z zastępów, a ich zadaniem jest przekazywanie meldunków między dzielnicami Warszawy. Gra jest tak skonstruowana, że do wygranej nie wystarczy tylko indywidualny wynik, ale też potrzebna jest współpraca z konkurentami. Wydawcą gry jest Muzeum Powstania Warszawskiego.

2. „111” – to kolejna gra planszowa osadzona w czasach II wojny światowej. Została wydana przez Instytut Pamięci Narodowej. Jest to dynamiczna gra przeznaczona dla dwóch osób. Jeden z graczy dowodzi siłami polskiego lotnictwa, a drugi atakuje Luftwaffe. Gra rozwija umiejętności przewidywania i myślenia taktycznego, bo choć przewaga lotnictwa niemieckiego zdaje się miażdżąca, to polskie siły mają do dyspozycji ukryte atuty.

3. „Kolejka” – podobnie jak „111” jest grą stworzoną przez zespół IPN. Tym razem jednak zadaniem graczy jest skompletowanie odpowiedniej ilości artykułów pierwszej potrzeby w sytuacji braku towarów w sklepach. Kanwą gry są lata 80. i „kartkowe” realia reglamentacji towarów.

4. „W Zakładzie. Lubelski Lipiec ’80” – ta pozycja również nawiązuje do czasów PRL. Nawiązuje do wydarzeń z 1980 r. kiedy to na wieść o drastycznych podwyżkach cen żywności ruszyły przygotowania do strajku. Akcja toczy się w lubelskiej Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie. Poza przybliżeniem wątku historycznego, gra uczy także łączenia konkurencji z potrzebą nawiązywania współpracy między graczami.

5. „Sigismund Augustus” – punktem wyjścia dla tej produkcji jest objęcie panowania przez króla Zygmunta II Augusta. Gracze wcielają się w przedstawicieli jednego z rodów magnackich, mierząc się przy tym zarówno z wyzwaniami politycznymi, jak i gospodarczymi.

6. „Piast” – to reprint klasycznej gry znanej pod tym tytułem w pierwszych latach XX w. Dzięki Ossolineum możemy w przystępnej formule poznać najważniejsze fakty i postacie z historii Polski. Zasady „Piasta” nawiązują do gry znanej od wieków pod nazwą „Gęś” i polegają na jak najszybszym dotarciu do mety przy zastosowaniu się do treści tzw. pól specjalnych.