Badacze IBE sprawdzą, jak dzieci czytają zadania matematyczne z treścią. Będzie to pionierskie badanie. Dzięki specjalistycznemu sprzętowi, który śledzi ruch gałek ocznych, naukowcy zbadają, z czego tak naprawdę wynikają problemy z matematyką.

To jedyny taki projekt badawczy w skali światowej – czytamy na stronach polskiego Instytutu Badań Edukacyjnych. Naukowcy wykorzystają okulografię, aby poznać mechanizmy czytania zadań matematycznych z treścią. Do badania użyte zostaną nowoczesne okulografy – specjalne listewki ustawiane przed ekranem laptopów, które zawierają czujniki pozwalające śledzić ruchy oka.

Według badaczy z dotychczasowych doświadczeń IBE (m.in. z analizy testów Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów) wynika, że dla uczniów bardzo ważny jest kontekst rozwiązywanego zadania. Naukowcy chcą się dowiedzieć, jaki wpływ na rozwiązywanie zadań matematycznych ma umiejętność czytania. Zadania przygotowane w ramach projektu sprawdzą, w jaki sposób dzieci wychwytują liczby z tekstu. Przykładowo: zadanie będzie przedstawione na dwa sposoby – raz jako historyjka, a raz jako surowy matematyczny przekaz.

W badaniu wezmą udział uczniowie czwartych klas szkoły podstawowej, którzy jako trzecioklasiści wzięli udział w OBUT. Będzie to w sumie 440 czwartoklasistów z całej Polski.

Więcej szczegółów na temat badania na stronie IBE