Jak gra symulacyjna pomogła nauczycielom
17/01/2014Zaproponowana przez Wydawnictwo Operon i przygotowana przez partnera wydawnictwa, Instytut Polskiej Akademii Nauk, gra VCR wpisała się w trend rosnącej popularności symulacyjnych gier decyzyjnych. Ciekawą propozycją było wykorzystanie jej w ramach nauczania ekonomii i przedsiębiorczości w szkołach ponadgimnazjalnych.
Włączenie gry do zajęć lekcyjnych dało możliwość aktywnego uczenia, w ramach którego uczniowie odgrywając konkretne role, zapoznali się z różnorakimi procesami naśladującymi rzeczywistość. Zyskali tym samym doświadczenia zbliżone do tych, które zbieramy w realnym świecie.
Celem gry było rozwijanie kompetencji i praktycznych i umiejętności uczniów na podstawie programu nauczania. Uczniowie zdobyli umiejętności analityczne, a także zgłębili wiedzę z zakresu działania funduszy oraz strategii inwestowania. Atutem gry podkreślanym przez nauczycieli było zaktywizowanie uczniów do samodzielnego podejmowania decyzji z wykorzystaniem różnych danych. Uczniowie mieli możliwość podejmowania ryzyka i inwestowania wirtualnych pieniędzy.
Tygodniowy cykl gry dobrze wpisał się również w plan zajęć szkolnych. Raz w tygodniu, po zamknięciu kolejnego etapu gry, nauczyciel omawiał z uczniami ich decyzje i postępy w grze. Nauczyciele, którzy wzięli udział w grze, już teraz zapowiadają chęć wykorzystania jej także w kolejnych latach.
Gra Venture Capital Research stworzona została przez Fundację CambridgePYTHON, we współpracy z Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów, działającym w ramach Polskiej Akademii Nauk.