Jak zachowują się i czego szukają w sieci oraz co wiedzą na temat bezpieczeństwa w internecie gimnazjaliści – na te pytania próbuje odpowiedzieć kolejny raport  „Dzieci sieci 2.0”. Badacze analizują także programy nauczania. Wyniki pokazują, co szkoła powinna jeszcze zrobić, aby pomóc młodym ludziom śmiało wkroczyć w świat wirtualny.

„Dzieci sieci 2.0. Kompetencje komunikacyjne młodych” został opublikowany w grudniu tego roku. Badanie realizowane było od marca do grudnia 2013 roku przez Ośrodek Badań i Analiz Społecznych z Gdańska wspólnie z Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku.

Raport ma na celu pokazanie kompetencji komunikacyjnych nastolatków w wieku od 13 do 16 lat. Badania prowadzone były na ok.750 gimnazjalistach z Pomorza. Wykorzystane zostały m.in. kwestionariusze oraz ankiety (przy analizie programów nauczania). Użyto także netnografii serwisów społecznościowych używanych przez młodych ludzi. Obserwacjom online zostały poddane takie serwisy, jak Facebook, Demotywatory, Ask.fm (forum, na którym młodzi ludzie zadają sobie pytania i na nie odpowiadają) czy MPCforum (forum o grach i oprogramowaniu) i Vinted (forum dotyczące mody).

Raport jest próbą zebrania informacji na temat tego, jak polscy gimnazjaliści radzą sobie w sieci, jak kształtują swój wizerunek online, czy dbają o bezpieczeństwo swoich danych osobowych. Badacze pokazują różnice pomiędzy dziewczynami i chłopcami, korzystającymi np. z Facebooka. Podają, co gimnazjaliści robią w serwisach społecznościowych, na blogach czy forach.

„Wśród „lubianych” profili i stron wyróżnić można treści związane ze sportem, modą, jedzeniem, popularnymi postaciami, kanały poświęcone miłości i związkom, prezentujące np. „złote myśli” czy inne sentencje na temat życia” – czytamy w raporcie. „Na profilach chłopców zdarzały się „zlubienia” stron i profili publikujących zdjęcia ładnych dziewcząt, także i te o zabarwieniu erotycznym, nawet wulgarnym (np. „olej feministki, pokaż swoje cycki”).U dziewczyn, poza profilami i stronami znanych mężczyzn, znaleźliśmy „zlubienia” profili w  stylu „fajne dupeczki”, gdzie same gimnazjalistki wysyłały swoje zdjęcia lub oznaczały nazwę profilu lub strony na fotografii, tym samym automatycznie wrzucając lub sugerując ją administratorom takiego kanału. Oprócz tego niezwykle popularne wśród przebadanych profili były te, które prezentowały aktualne internetowe memy”.

Raport „Dzieci sieci 2.0” to także próba analizy wpływu nowych mediów na programy nauczania w szkołach. Badacze obalają twierdzenie, że dzisiejsza młodzież wprost urodziła się z komputerem w ręku i sieć jest dla nich naturalnym środowiskiem, z którym zawsze sobie poradzą. Młodym ludziom potrzebne jest wsparcie ze strony dorosłych, w tym przede wszystkim nauczycieli oraz doposażenie szkół w stale zmieniający się sprzęt multimedialny i oprogramowanie.

Cały raport do pobrania na: dzieci-sieci.pl